خمیردندان

خمیر دندان طبیعی ، خمیر دندان روزانه ، خمیر دندان سفید کننده

خمیردندان

خمیر دندان طبیعی ، خمیر دندان روزانه ، خمیر دندان سفید کننده

  • ۰
  • ۰

تاج گذاشتن روی دندان ، عضوی مصنوعی است که می­تواند دندان­های آسیب دیده را پوشش داده و در برابر آسیب­های بیشتر از آنها حفاظت کند. تاج یا روکش دندان از مواد مختلفی مانند فلزات گرانبها، استیل، پورسیلین یا سرامیک ساخته می­ شوند.

تاج گذاشتن روی دندان

تاج دندان، سرپوش یا روکشی مصنوعی با شکل و اندازه دندان طبیعی است. وظیفه تاج دندان پوشش دادن دندان زیرین و حفاظت از آن است.

هنگامی که تاج دندان در جای خود نصب شود، همه قسمت­های قابل رؤیت دندان را پوشش داده و ظاهری بی عیب و نقص را برای دندان به وجود می آورد.

تاج دندان کجاست؟

همان­طور که می­دانید ریشه دندان در قسمت زیر آن و درون لثه قرار دارد. تاج دندان به روکشی مصنوعی گفته می­شود که بدنه (قسمت قابل رؤیت دندان) آسیب دیده دندان را پوشش داده و از آن محافظت می­کند.

تاج گذاشتن روی دندان و روکش دندان چه کاربردی دارد؟

تاج یا روکش دندان، در مواقع متعددی به کار می­رود:

  • گاهی برای حفاظت از دندان ضعیف و پوسیده از تاج یا روکش دندان استفاده می­شود. در مواردی که دندان ضعیف و شکننده شده­ و بیم شکستگی و ترک­ خوردگی وجود دارد، از تاج دندان استفاده می­ شود.
  • در مواقعی که دندان شکسته شده­ و یا به سختی آسیب دیده­ باشد، برای کنار هم نگه­ داشتن تکه­ های شکسته­ شده، از روکش یا تاج دندان استفاده می ­شود.
  • برای آراستگی و حفاظت از دندان­هایی با پرشدگی زیاد (به طوری که مقدار زیادی از عاج دندان باقی نمانده­ باشد) از روکش دندان استفاده می­شود.
  • برای نگه داشتن بریج یا پل دندانی در جای خود، ممکن است از روکش یا تاج دندان استفاده شود.
  • برای آراستگی و پوشش دهی دندان­هایی با تغییر شکل شدید و تیرگی غیرقابل درمان، از تاج دندان استفاده می­شود. (به عنوان مثال برای ترمیم دندان­هایی که بر اثر عادت دندان قروچه ساییده و کوتاه شده­اند، تاج دندان جلو به کار می­رود)
  • برای پوشش دهی ایمپلنت دندانی یا دندان مصنوعی از روکش استفاده می­ شود.
  • گاهی فقط به منظور زیبایی بیشتر دندان­ها و ایجاد آرایش جدید در آنها، از روکش دندان استفاده می­کنند.

کودکان در چه مواردی به تاج دندان نیاز دارند؟

گاهی اوقات دندانپزشک روی دندان­های شیری کودکان روکش یا تاج نصب می­کند. موارد زیر از جمله کاربردهای تاج دندان شیری هستند:

  • حفاظت از دندان شیری که به شدت دچار پوسیدگی شده­ و قابلیت پر کردن نداشته­باشد.
  • پیشگیری از پوسیدگی دندان به خصوص در کودکانی که قادر به رعایت بهداشت دهانی نیستند.(کودکانی با معلولیت جسمی یا ذهنی)
  • حفاظت از سلامت دندان در کودکانی که قادر به همکاری با دندانپزشک نیستند و برای اعمال دندانپزشکی ناچار به بیهوشی عمومی هستند. در این موارد برای کاهش دفعات بیهوشی و عوارض ناشی از آن از روکش دندان (ترجیحا استیل) استفاده می­شود.

حتما بخوانید:

ایمپلنت تک دندان چیست و چه مزایایی دارد؟

مواد تشکیل دهنده تاج دندان

  • تاج دندان از چه موادی ساخته می­شود؟
  • کدام متریال برای هریک از موارد روکش دندان مناسب است؟

روکش دندان ممکن است از متریال گوناگونی ساخته شود.  روکش دندان تمام استیل، روکش دندان طلا، روکش دندان پورسیلین و فلز، روکش دندان رزینی و روکش دندان تمام سرامیک، از جمله گزینه ­های قابل انتخاب برای ترمیم دندان و روکش گذاری هستند.

تاج دندان استیل

تاج دندان استیل، بیشتر به عنوان روکشی موقت تا زمان آماده شدن روکش دائمی به کار می­رود. همچنین برای روکش کردن دندان­های شیری کودکان نیز از تاج استیل استفاده می­کنند.

تاج استیل، می­تواند ضمن محافظت از دندان، فضای خالی کافی را برای نصب روکش دائمی دندان حفظ کند.

روکش یا تاج دندان فلزی

تاج-گذاشتن-دندان2
تاج گذاشتن  روی دندان

برخی ترجیح می­دهند از روکش­های فلزی استفاده کنند. طلا، ترکیب کرومیوم- کوبالت، ترکیب نیکل – کرومیوم و پلاتینیوم از جمله فلزات مورد استفاده در ساخت روکش یا تاج دندان هستند.

روکش­های فلزی طول عمر زیادی دارند و به خوبی فشار ناشی از گاز زدن و جویدن را تحمل می­کنند. ظاهر فلزی بسیار براق و هزینه بالا، از جمله معایب روکش­های فلزی هستند. تاج دندان فلزی، بهترین گزینه برای دندان­های خارج از دید هستند.

روکش دندان پورسیلین

دندانپزشک می­تواند روکش دندان پورسیلین را بر اساس رنگ دلخواه فرد و رنگ طبیعی سایر دندان­های او بسازد. روکش­های پورسیلینی دارای دولایه فلز و پورسیلین هستند. روکش پورسیلین بسیار شبیه به دندان طبیعی است.

عیب روکش­های دندان پورسیلین، نمایان بودن لایه فلزی در خط لثه است. (در بعضی موارد)

قسمت­های مختلف تاج دندان پورسیلین، شامل پایه فلزی و روکش پورسیلین است که روی پایه متصل می­شود.

روکش دندان رزینی

روکش­های رزینی نسبت به انواع دیگر روکش­ها، هزینه مناسب­ تری دارند. البته این روکش­ها، نسبت به سایر انواع تاج دندان، شکننده ­تر هستند.

روکش تمام سرامیک یا تمام پورسیلین

روکش­های دندان تمام سرامیک یا تمام پورسیلین، رنگ و ظاهری طبیعی داشته و شباهت زیادی به دندان واقعی دارند.

برخی افراد ممکن است نسبت به روکش­های حاوی فلز حساسیت داشته­باشند، اما روکش­های سرامیکی یا تمام پورسیلینی، حساسیتی ایجاد نمی­کنند. روکش­های سرامیکی و پورسیلین بسیار زیبا بوده و برای استفاده به عنوان تاج دندان جلو ایدئال هستند.

اگر تاج دندان دچار آسیب شود، چه باید کرد؟

دندانپزشک برای ترمیم تاج دندان شکسته، روش­های مختلفی را به کار می­برد. اگر تاج دندان دچار ترک­ خوردگی جزئی شده ­باشد، دندانپزشک با استفاده از مقداری رزین مخصوص (همرنگ دندان)، آن را ترمیم می­کند.

اگر آسیب­ دیدگی تاج دندان شدید باشد، باید مجددا شکل­ دهی و ترمیم شود.

  • ۹۹/۰۹/۱۰
  • مجید پورسادات

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی