خمیردندان

خمیر دندان طبیعی ، خمیر دندان روزانه ، خمیر دندان سفید کننده

خمیردندان

خمیر دندان طبیعی ، خمیر دندان روزانه ، خمیر دندان سفید کننده

۲۵ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تا به امروز، فناوری های نانو و مواد نانو به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. از این رو پتانسیل رشد این فن آوری در پزشکی و بهداشت دهان و دندان به حد قابل توجه ای افزایش یافته است. سه زمینه اصلی کاربرد مواد نانو که به طور خاص مورد هدف قرار می گیرند: تشخیص، تجویز دارو و داروهای احیا کننده است. از طرفی حوزه های اصلی ذرات نانو در زمینه دندانپزشکی در سطح جهان شامل سفید کردن دندانها، خمیرهای صیقل دهنده سطح مینا، پوشش ایمپلنت دندان، پر کردن دندان، عوامل ضد حساسیت و جلوگیری از پوسیدگی می باشد.
خمیر دندان

هیدروکسی آپاتیت، پرکننده حفره
هیدروکسی آپاتیت شبکه ای از کلسیم است که به طور طبیعی در دندان ها و استخوان ها یافت می شود. این ماده از درد دندان جلوگیری کرده و به کاهش و رفع حساسیت کمک می کند. با ایجاد روکش بر روی ترک ها و پوشش شکاف های ریز، اسید را قبل از رسیدن به مینای دندان تجزیه می کند و از دندان در برابر پوسیدگی و ایجاد حفره محافظت می کند. هیدروکسی آپاتیت همچنین منبعی از یون های کلسیم و فسفات است که همراه با فلوراید به بازسازی سطح دندان کمک می کند.
خمیر دندان

هیدروکسیاپتایت، از بین برنده باکتری
ذرات نانو هیدروکسیاپتایت دارای خواص ضد پوسیدگی هستند، که خطر بیماری لثه و بوی بد دهان ناشی از باکتری های دهان را کاهش می دهد. استفاده آن در خمیر دندان ها تا حد زیادی به تولیدکنندگان کمک می کند که محصول لازم جهت رفع بوی بد دهان را با کیفیت قابل توجه ارائه کنند.


دی اکسید تیتانیوم ، سفید کننده
دی اکسید تیتانیوم یک رنگدانه کاملاً سفید است. ضریب شکست بالایی دارد، به این معنی که نور را بازتاب می دهد و یک محصول بسیار سفید ایجاد می کند. دی اکسید تیتانیوم به طور گسترده ای در خمیر دندان استفاده می شود، اما اغلب ذرات مورد استفاده به اندازه کافی کوچک نیستند تا بتوانند به عنوان ذرات نانو تعریف شوند.
خمیر دندان

سهم بازار خمیردندان و دهانشویه
دکتر رابرت هیل، از دانشگاه کوئین مری لندن، که به تولید خمیر دندان حاوی نانو ذرات هیدروکسی آپاتیت کمک کرد، باور دارد که خمیر دندان یک محصول بهداشتی و آرایشی است که می بایست روزانه مصرف شود. در بازار امروز محصولات مراقبت از دهان و دندان، بیشترین سهم متعلق به خمیردندان است. ارزش بازار خمیردندان در سال 2018 معادل 26.1 میلیارد دلار برآورد شده است و پیش بینی می شود تا سال 2024 به 37.0 میلیارد دلار برسد.

خمیر دندان
آینده بهداشت دهان و دندان با فناوری نانو
با توجه به علاقمندی گسترده از ذرات نانو در مقایسه با فناوری های موجود منطقی است در سال های آتی شاهد محصولات آرایشی بهداشتی و دهان و دندان حاوی این فن آوری باشیم. دانش و فناوری نانو در زمینه محصولات بهداشت دهان و دندان به بهبود کیفیت مراقبت و گسترش آن در زمینه داروهای مرطوب کننده، خمیر دندان و دهانشویه کمک می کند. در حال حاضر استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی ذرات نانو، مانند مواد دندانی حاوی ذرات نانو، دی اکسید تیتانیوم، معمولاً در سلامت پریودنتال استفاده می شوند.

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰


بهداشت دهان و سلامت دندان ها با نظارت دندانپزشک همیشه و در همه سنین مهم است، اما با افزایش سن، این امر بسیار مهمتر می شود. چرا که افراد مسن در برابر بسیاری از مشکلات دهان و دندان مانند انحلال بافت لثه، حساسیت دندان و حفره ها حساس تر هستند.

خمیر دندان
یکی از عوامل مهم چیست؟

داروهای رایج می توانند باعث خشکی دهان افراد در سنین بالا شود. آلیس بوگوسیان، سخنگوی انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) و استاد بالینی در دانشگاه ایلینوی در کالج دندانپزشکی شیکاگو می گوید: "بزاق دهان یک محافظ طبیعی است زیرا باکتریها و پلاک ها را از دندان می شوید." او ادامه می دهد که "بدون بزاق، پلاک ها به دندان می چسبند و خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهند." وی پیشنهاد می کند که یکی از بهترین راه های دفاع از این فرسودگی، مسواک زدن کامل و دو بار در روز است.

خمیر دندان
چه مسواکی مناسب بهداشت و سلامت دندان ماست؟
قیمت مسواک دستی در بازار متفاوت است ولی آیا مسواک مناسب سلامت دندان، گرانترین ها هستند؟ این بازه قیمتی از کمتر از 10 هزار تومان آغاز می شود و تا مسواک های مجهز با قیمت 200 هزار تومان و حتی تا دستگاه های الکترونیکی سطح بالا با بیش از 3 میلیون پیش می رود.
خمیر دندان
ورا تنگ استادیار بالینی، نایب رئیس کالج دندانپزشکی دانشگاه نیویورک می گوید: "مینای دندان (و بافت لثه) حتی با فشار کم آسیب دیده و طولی نمی انجامد که منجر به پوسیدگی دندان و رکود لثه ها می شود." برخی تحقیقات نشان داده است که سر برس ها با موهای مخروطی یا موج دار نرم، اثربخشی بیشتری در تمیز کردن دندان ها و حفاظت از لثه ها دارند.

خمیر دندان
انواع برس ها چه کمکی به سلامت و پاکسازی دندان ها می کنند؟
از طرف دیگر برخی تحقیقات نشان می دهد که برس های محکم ممکن است در پاکسازی پلاک ها و سلامت لثه ها تا حدی موثرتر باشند. پائولو کامارگو، رئیس پریودنتیکس دانشکده دندانپزشکی UCLA می گوید: "افراد کار بلد می توانند از هر نوع مسواک به خوبی استفاده کنند و از مسواک های محکم مناسب نوع دندان شان بیشتر بهره ببرند."

بسیاری از برس های مجهز دارای دسته های بزرگی هستند که باعث سهولت در دست گرفتن آنها می شود. دکتر تانگ پیشنهاد می کند از آنجا که ممکن است با افزایش سن مهارت حرکت دست کمتر شود، با انواع برس ها و امکانات شان آگاهی داشته باشید.

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

مسواک دستی
رایج ترین شکل مسواک موجود در خانه ها به طور معمول مسواک دستی است. چهار وجه متمایز کننده مسواک های دستی عبارتند از: سختی مویه مسواک، فرم سری مسواک، الگوی مویه مسواک و طراحی دسته. برای اکثر قریب به اتفاق مردم، مسواک با موی نرم راحت ترین و مطمئن ترین انتخاب خواهد بود. بر اساس میزان فشار دستان در هنگام مسواک زدن، مسواک های دارای برس سخت ​​و سفت می توانند به لثه ها، سطح ریشه و مینای دندان آسیب زده و یا از آن محافظت کنند.

مسواک و خمیر دندان
میزان سختی مویه یا برس مسواک دستی
مسواک دارای موی نرم برای اکثر افراد مناسب است، اما مسواک های با موی متوسط ​​و محکم نیز موجود است. مزیت استفاده از مسواک سخت تر این است که مانع از شکل گیری پلاک می شوند و در مواردی که پلاک دندانی شکل گرفته به کاهش آن کمک می کند. اما اگر در انتخاب مسواک به میزان فشار دست بر دندان ها توجه نشود، ضخامت بیش از اندازه برس ممکن است لثه ها را تحریک و حتی مینای دندان را از بین ببرد. در بسیاری از موارد حساسیت های دندانی، ناشی از سختی بیش از حد برس بر دندان ها است.
مسواک و خمیر دندان

شکل سری مسواک دستی و مزیت انواع
سری مسواک های دستی به شکل متداول گرد یا مربعی هستند. از نظر انجمن دندانپزشکان مسواک های بیضی شکل و گرد از طراحی مناسب تری برای تمیزکردن فضای پشت و پهلوی دندان های آسیاب دارند.

مسواک و خمیر دندان

مسواک و خمیر دندان
الگوی مویه برس مسواک دستی
چندین الگو مختلف مویه برس مسواک دستی وجود دارد که در تمیز کردن دندان ها موثر است. انواع معمول آن شامل مویه های موج دار، کراس شکل، مخروطی و مویه های دایره شکل صیقل دهنده و پولیشی می باشد. در انتخاب مویه ها باید مطابق نظر دندانپزشک تصمیم گیری شود و میزان طراحی منطبق با رضایت فرد می بایست در نظر گرفته شود.

مسواک و خمیر دندان
طراحی دستگیره مسواک دستی
چهار طرح اصلی دسته مسواک های دستی شامل مسواک های صاف بی زاویه، دسته های زاویه دار، بدون لغزش و انعطاف پذیر است. دسته مسواک با طراحی مناسب، به راحتی دسترسی به هر سطح دندان از جمله پشت دهان را آسان می کند.

مسواک و خمیر دندان
مسواک های دستی اکولوژیکی
مسواک های دستی از نوع اکولوژیک با استفاده از مواد زیست محیطی به مراتب اثرات مخرب کمتری برای اکوسیستم دارند. با طراحی دسته های چوبی بامبو و سری های قابل تعویض از تولید مضاعف پلاستیک جلوگیری می کنند و باعث کاهش آلودگی محیطی می شود. از آنجا که بیشتر افراد امروزه از مسواک های ساخته شده از پلاستیک استفاده می کنند، جایگزینی این مسواک در ابعاد وسیعی از افزایش آلودگی جلوگیری می کند.

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

دنیا در حال تغییر است آنهم با چنان سرعتی که دیگر ساز و کار بسیاری از امور را از دستمان خارج کرده است و گه گاه وقتی بخودمان می آییم متوجه می شویم که از این ماشین سرعت خیلی عقب مانده ایم. محصولات جدید و متنوع هر روز بازار را شگفت زده می کنند و مصرف کنندگان را با موج جدیدی از عرضه و تقاضا روبه رو می کند، علم با سرعتی باورنکردنی رشد می کند و تکنولوژی های جدید در انواع زمینه ها خلق می شود.
در همین راستا داشتن نیم نگاهی به آنچه انتظار می رود در حوزه بهداشت دهان و دندان در آینده رخ دهد موضوعی است که با آگاهی فعلی ما از دانش و تکنولوژی روز دنیا قابل پیش بینی است و به اختصار در این مقاله به آن پرداخته شده است.

خمیردندان 
قطع به یقین یکی از اولین تعییراتی که در حوزه محصولات بهداشت دهان و دندان انتطار می رود که رخ دهد، حذف تیوپ های چند لایه خمیردندان ها خواهد بود، اتفاقی که به تازگی در حال انجام است و امید آن می رود تا در آینده، جامع تر و کاراتر اجرایی گردد، حقیقت این است که تجزیه لوله های خمیردندان حدود 500 سال به طول می انجامد و این زمان طولانی برای سلامت محیط زیست که بقای آن هر روز بیشتر و بیشتر توسط انسان دچار تهدید می شود عدد بسیار قابل توجهی است.

خمیر دندان 
ایده کارامد دیگر که توسط برخی از شرکت ها به بازار عرضه شده است، بسته بندی مقادیر مورد نیاز خمیردندان برای یکبار مصرف در یک غلاف کوچک و بدون زباله است. این غلاف که از سلولز خوراکی گیاهی ساخته شده است در آب حل می شود و با مقدار توصیه شده خمیر دندان توسط دندانپزشکان مطابقت دارد.

خمیر دندان 
برخی مقالات اینطور پیش بینی می کنند که در آینده احتمالا با طعم ها بسیار پیچیده تری در خمیردندان ها روبه رو خواهیم شد. طعم هایی که چشم اندازی را به روی مصرف کننده باز میکند که امروزه فکر کردن به آن هم شاید عجیب باشد، مثلا می توانند دقیقاً طعم هایی مانند غذاها و دسرهای مورد علاقه ما باشند و استفاده از آنها جدابتر و مطلوب تر از قبل شود.
همچنین این انتظار دور از ذهن نیست که مواد افزودنی جدید و قوی تری جایگزین فلوراید و پاک کننده ها در خمیردندان ها شوند و ویژگی ضد پوسیدگی و پاک کنندگی خمیردندان ها افزایش قابل توجهی یابد. ساینده های خمیردندان ها دستخوش انقلابی موثر خواهد شد و با این تغییرات انتظاری منطقی خواهد بود که زمان مورد نیاز برای مسواک زدن، کاهش چشمگیری یابد و خمیر دندان ها بتوانند در کسری از زمان، خدمات بیشتری بر روی دندان های افراد انجام دهند. این امر قطعا باعث خواهد شد تا بهداشت و دهان در دنیا پرش قابل ملاحظه ای از خود نشان دهد.
استفاده گسترده تر از محصولات پروبیوتیک تحول دیگری است که قطعا با رشد علوم زیستی می بایست منتظر آن باشیم. خمیردندان ها و مسواک های حاوی پروبیوتیک ها قطعا ما را در اینده شگفت زده خواهند کرد. تحقیقات، تاثیر مثبت پروبیوتیک ها را بر سلامت دهان و دندان، پیشگیری از بیماری لثه، کاهش خونریزی لثه، پیشگیری از پوسیدگی دندان و رفع بوی بد دهان به دلیل از بین بردن باکتری های مضر دهان ثابت کرده اند.
خمیر دندان 
نانوتکنولوژی، نوآوری جدید دیگری ست که روز به روز حضور خود را در ابعاد گوناگون تمامی حوزه ها پررنگ می کند. انتظار می رود با ورود نانو مقیاس ها به حوزه محصولات بهداشتی ویژگی های جدیدی از هریک از اجزای سازنده خمیردندان ها را شاهد باشیم، اجزای سازنده شامل ساینده ها در ابعاد نانو تا انواع رنگ دانه ها و مواد ترمیم کننده و التیام دهنده روی دیگری از توانمندی مواد شیمیاییی را به ما نشان خواهند داد.
مسواک های سه بعدی و مسواک های هوشمند یکی دیگر از گزینه هایی است که آینده بطور گسترده ای در انتظار آن باید باشد. این مسواک های هوشمند به راحتی زمان پاکسازی دندان ها را کاهش چشمگیری خواهند داد و با دارا بودن زمان سنج، نور UV، خشک کن، استریل کننده و انواع سنسورها و ... از میزان پاک سازی سطح دندان و در صد ترکیبات باقی مانده در فضای بین دندانی به کاربر اطلاعات مفیدی خواهد داد. احتمال می رود آنها از میزان آسیب دیدگی و پوسیدگی های دندان ها نیز بتوانند اطلاعات دقیقی به کاربر بدهند و زمان موثر جهت چک آپ را به صورت هشدار به مصرف کنند اطلاع دهند.

خمیر دندان 
در نهایت انتظار می رود با رشد هم راستای مسواک ها و خمیردندان ها، درصد رشد پوسیدگی دندان ها به مراتب در جوامع بشری کاهش یافته و نیاز به ترمیم های تهاجمی از قبیل اقدامات دندانپزشکی به مراتب کاهش یابد اگرچه همپای رشد محصولات بهداشتی، علوم دندانپزشکی و مواد دندانی نیز با سرعت روز افزونی رشد خواهد کرد و استفاده از میکرو رباتهای هوشمند عملیات دندانپزشکی را از این شکل سنتی خارج کرده و کابوس دندانپزشکی را به تجربه ای دلچسب بدل خواهد کرد، اما تا آن روز موعد، دیگربار و دیگربار بر این توصیه تاکید باید کرد که دندان های خود را حداقل روزی دو بار و هربار به مدت 2 دقیقه با خمیردندان های با کیفیت بشویید، از نخ دندان حتما استفاده کنید و چک آپ شش ماهه دندان هایتان را در برنامه خود قرار دهید.

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

مسواک زدن را برای پیشگیری از کرونا جدی بگیرید!

آیا سلامتی بدن و بهداشت دهان، با یکدیگر مرتبط هستند؟

آیا مسواک زدن، برای پیشگیری از کرونا مفید است؟

آیا مصرف خمیردندان و دهانشویه­ها از ابتلا به کرونا جلوگیری می­کند؟

با کمک دهان می‌توانید بخورید، بیاشامید، صحبت کنید و لبخند بزنید. از طرفی برخی از بیماری‌ها بر وضعیت سلامت دهان و دندان، تأثیر می‌گذارند.  دیابت، بیماری­های قلبی و کلیوی حاد، می­توانند بر سلامت دهان و دندان­ها تأثیر منفی داشته­باشند. سالمندان و افرادی که دچار بیماری­های زمینه­ای هستند، باید بهداشت دهانی خود را به دقت رعایت کنند، چرا که ریسک ابتلا به کرونا در این افراد بیشتر است.

آیا مسواک زدن می­تواند ریسک ابتلا به کرونا را کاهش دهد؟

پیش از پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا نحوه انتشار و سرایت ویروس کرونا را بررسی کنیم. ویروس کرونا، مانند ویروس سرماخوردگی معمولی و آنفلوآنزا انتقال پیدا می­کند. همه این بیماری­ها از طریق ریزقطرات تنفسی به دیگران منتقل می­شوند. ریزقطرات تنفسی، ذرات بسیار ریز مایع یا بزاق فرد مبتلا به ویروس هستند که هنگام عطسه و سرفه تا شعاع چند متری، پراکنده می­شوند. تنفس شدید و سنگین و صحبت کردن نیز می­تواند تعداد زیادی ریزقطره تنفسی را وارد هوای اطراف نماید.

همان­طور که ذکر شد، تنفس ریزقطرات آلوده به ویروس مهم­ترین راه ابتلا به کرونا است. اما گاهی دست زدن به سطوح آلوده به ویروس و سپس تماس دست با دهان یا چشم، نیز می­تواند ویروس را وارد بدن افراد سالم نماید.

مسواک زدن چگونه ریسک ابتلا به کرونا را کاهش می­دهد؟

پروفسور مارتین اَدی،  استاد دندانپزشکی دانشگاه بریستول، معتقد است مسواک زدن پیش از خروج از منزل، می­تواند به پیشگیری از ابتلا به کرون

مسواک زدن را برای پیشگیری از کرونا جدی بگیرید!
مسواک زدن را برای پیشگیری از کرونا جدی بگیرید!

ا کمک کند.

بنا به نظرپروفسور اندی، ترکیبات اکثر خمیردندان­ها و دهانشویه­ها، بسیار نزدیک به ترکیبات مایع دستشویی و ژل­های ضدعفونی کننده است و از آنجایی که ویروس معمولا از راه دهان وارد بدن افراد می­شود، مسواک زدن با خمیردندان، می­تواند تا حدودی جلوی ورود ویروس­ها را سد کرده و شانس تکثیر شدن را از آنها بگیرد.

عملکرد ضدمیکروبی خمیردندان، حدود سه تا پنج ساعت در دهان باقی می­ماند. در نتیجه، مسواک زدن با خمیردندان، می­تواند بار ویروسی بزاق را کاهش داده و از ایجاد عفونت ویروسی جلوگیری کند.

پیشنهاد می­شود، افراد پیش از خروج از منزل دندان­های خود را با خمیردندان مسواک بزنند. بهتر است افرادی که ناچار هستند ساعات زیادی را خارج از منزل سپری کنند، برای مسواک زدن، زمان­بندی دقیقی داشته­باشند. زیرا همان­طور که گفته­شد، عملکرد ضدمیکروبی خمیردندان، بین سه تا پنج ساعت دوام دارد.

بهداشت دهانی ضعیف، ریسک ابتلا به بیماری­های تنفسی را افزایش می­دهد

پروفسور مایکل لوئیس، استاد بیماری­های دهان و دندان، از دانشگاه کاردیف نیز با این نظر موافق است. او می­گوید: اختصاص دادن تنها چند دقیقه زمان برای نظافت دهان، هیچ وقت به این اندازه مهم نبوده­است.

پروفسور لوئیس اضافه می­کند: نتایج تحقیقات ثابت کرده­است که بهداشت دهانی ضعیف، عاملی است که درصد ابتلا به عفونت­های تنفسی را افزایش می­دهد. رعایت بهداشت دهانی مناسب، خصوصا در دوران پاندمی ویروس کووید۱۹، بسیار اهمیت دارد و مردم باید نسبت به این امر توجه کافی نشان دهند.

حتما بخوانید:

عوارض جانبی تریکلوزان در خمیردندان

آیا تأثیر “مسواک زدن در پیشگیری از ابتلا به کرونا”، از نظر علمی ثابت شده­است؟

گرچه، رعایت بهداشت دهانی، برای همه مردم ضروری است، اما ارگان­های پزشکی رسمی، مانند سازمان جهانی بهداشت (WHO)  یا سرویس سلامت همگانی (NHS) هنوز این ادعا را تأیید نکرده­اند.

پروفسور پائول هانتر، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایست آنگلیا، معتقد است به سختی می­توان این نظریه را پذیرفت. ثابت کردن اینکه مسواک زدن می­تواند از ورود ویروس کرونا به بدن جلوگیری  کند، دشوار است.

پروفسور هانتر می­افزاید: مسواک زدن و رعایت بهداشت دهانی، همیشه کار پسندیده­ای است. اما نمی­توانم با اطمینان بگویم که مسواک زدن بیش از حد، تأثیر قابل­توجهی در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا خواهدداشت.

مسواک زدن را برای پیشگیری از کرونا جدی بگیرید!
مسواک زدن را برای پیشگیری از کرونا جدی بگیرید!

مسواک زدن، جلوی ورود ویروس از راه بینی را نمی­گیرد!

وی چنین توضیح می­دهد: ریزقطرات تنفسی آلوده، از راه تنفس وارد بدن افراد می­شوند و اکثر افراد معمولا از راه بینی تنفس می­کنند. هنگامی که فرد سالم در هوای آلوده به ویروس، تنفس می­کند، ریزقطره­های آلوده به راحتی از راه بینی وارد شده و در پشت گلو جای­ می­گیرند. تنفس عادی از راه بینی، حتی می­تواند این ریزقطرات آلوده را به اعماق ریه ببرد. بنابراین واضح است که ضدعفونی کردن فضای دهان و مسواک زدن، هیچ تأثیری بر ورود ویروس از راه بینی نخواهدداشت.

حفاظت سلولی، تأثیر مواد ضدعفونی را از بین می­برد!

دلیل دیگر مخالفت پروفسور هانتر با این نظریه این است که ویروس پس از ورود به سلول، در برابر ضدعفونی کننده­ها مقاوم می­شود؛ زیرا به درون سلول راه یافته و به وسیله خود سلول حفاظت می­شود. بنابراین، ضدعفونی کننده­ها، خمیردندان­ها و دهانشویه­ها، باید بتوانند پیش از اینکه ویروس وارد سلول­ها شود، آن را از بین ببرند. آیا مواد ضدعفونی­کننده می­توانند به این سرعت ویروس­ها بکشند؟

آیا مسواک زدن مکرر با خمیردندان، مضر است؟

خمیردندان­ها و دهانشویه­های صنعتی، حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی و مصنوعی مضر هستند که حتی با وجود آبکشی، از راه مخاط دهان نیز وارد بدن می­شوند. پیشنهاد می­شوند افراد از استفاده بیش از حد از خمیردندان­های صنعتی خودداری کنند.

مسواک زدن با نمک، ساخت دهانشویه خانگی و استفاده از خمیردندان­های ارگانیک، روش­هایی جایگزین برای رعایت بهداشت دندان و دهان هستند.

مسواک زدن را برای پیشگیری از کرونا جدی بگیرید!

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا چیست؟

  • توصیه می­شود افراد تنها در موارد ضروری از منزل خارج شوند.
  • ماسک زدن می­تواند تا حد زیادی از ورود ریزقطرات آلوده، به دهان و بینی جلوگیری کند.
  • شستشوی دست­ها با آب و صابون، به مدت ۲۰ ثانیه، ویروس­های موجود روی سطح پوست را از بین می­برد.
  • اگر فردی دارای علائم مشکوک به کرونا است، باید از منزل خارج نشده و هنگام عطسه و سرفه، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آستین لباس، بپوشاند.
  • هرگز از مسواک مشترک استفاده نکنید.
  • پیش از مسواک زدن یا غذا خوردن دست­ها را بشویید.
  • رعایت بهداشت دندان و لثه، ریسک ابتلا به بیماری را کاهش می­دهد.
  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

تأثیر عسل و موم عسل بر دندان : عسل، این ماده­ شفابخش و طبیعی، از هزاران سال پیش در درمان بسیاری از بیماری­ ها مورد استفاده قرار گرفته ­است. با پیشرفت­های علمی قرن اخیر، بسیاری از خواص بی­شمار این خوراکی شیرین و طلایی، به صورت علمی نیز اثبات شده­است. در این مقاله به بررسی تأثیر عسل و موم بر سلامت دندان، و کاربردهای درمانی عسل در این زمینه خواهیم پرداخت.

تاثیر عسل برای سلامت دهان و دندان

تأثیر عسل و موم عسل بر دندان : زردی و تیرگی دندان­ها، تشکیل پلاک، آبسه و دندان درد عفونی، از رایج­ترین مشکلات دندان­ها هستند. عسل به دلیل خواص ضد التهابی و پاک کنندگی خود، می­تواند به رفع این مشکلات و بیماری­ها کمک کند.

درمان خانگی دندان درد با عسل طبیعی

آیا درمان آبسه دندان با عسل امکان­پذیر است؟

تأثیر عسل و موم عسل بر دندان
تأثیر عسل و موم عسل بر دندان

می­دانیم که درد دندان، در اکثر موارد، ناشی از پوسیدگی دندان و سرایت پوسیدگی به ریشه و اعصاب دندان است. پوسیدگی در صورت گسترش خود، موجب عفونت لثه، التهاب و آبسه دندان خواهدشد.

یکی از نسخه‌های خانگی برای درمان عفونت دندان، عفونت لثه، تحلیل­ رفتگی و خونریزی لثه، مصرف ترکیب آب و عسل است.

مصرف آب و عسل به عنوان دهانشویه و مسواک زدن با آن، نه تنها از ایجاد پلاک و پوسیدگی پیشگیری می­کند، بلکه می­تواند به درمان عفونت لثه و دندان نیز کمک کند.

بررسی خراب شدن دندان ها و تاثیر مصرف عسل بر سلامت دندان ها و لثه

هنگامی که آب با عسل ترکیب شود، یکی از آنزیم­های موجود در عسل، به نام گلوکز اُکسیداز، ماده­ای ضدعفونی کننده تولید می­کند. این ماده ضدعفونی کننده، هیدروژن پراُکساید نام دارد و در بسیاری از محصولات بهداشتی مرتبط با دهان و دندان نیز به کار می­رود. هنگامی که باکتری­های مولد پلاک، با هیدروژن پراکساید تماس پیدا می­کنند، قادر به ترشح دکستران نیستند. دکستران، یکی از ترکیبات موجود در پلاک دندان است.

دلیل اصلی خاصیت ضدعفونی کنندگی عسل، نیز تولید کردن هیدروژن پراُکساید است.

نتایج مطالعه ­ای در دانشگاه وایکاتو نیوزلند، نشان داده­است که انواع مشخصی از عسل طبیعی، به دلیل خاصیت ضدمیکروب خود، توانایی جلوگیری از تشکیل جرم و پلاک را دارند.

درمان عفونت لثه با عسل

برای درمان آبسه و عفونت دندان، می­توانید مقداری عسل را مستقیما روی محل التهاب و عفونت قرار دهید. مواد آنتی بیوتیک طبیعی موجود در عسل، موجب می­شوند تا باکتری­های عامل عفونت، از بین بروند.

سفیدی دندان ها با مصرف عسل

همان طور که می­دانیم، پلاک و جرم، یکی از دلایل تیرگی و زردی دندان­هاست. مصرف عسل، به صورت دهانشویه، یا مسواک زدن با آن، می­تواند از ایجاد پلاک جلوگیری کرده و به این ترتیب، سفیدی بیشتری برای دندان­ها ایجاد کند.

تاثیر کاربرد عسل بر التیام زخم بعد از جراحی دندان عقل نهفته

آیا مصرف عسل برای دندان کشیده مفید است؟

پس از عمل جراحی دندان، برای پیشگیری از عفونت­های احتمالی و کاهش التهاب ناشی از جراحی، می­توان از عسل استفاده کرد. برای این منظور می­توان عسل را روی محل جراحی قرار داد.

حتما بخوانید:

دهانشویه خانگی با رزماری

آیا جویدن موم عسل برای سلامت دندان مفید است؟

تأثیر عسل و موم عسل بر دندان
تأثیر عسل و موم عسل بر دندان

 

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند، جویدن موم عسل، می­تواند از پوسیدگی دندان، پیشگیری کند. اما مصرف موم چگونه باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می­شود؟

جویدن موم عسل، یکی بهترین راه­ها، برای سلامت دهان و دندان و تازگی محیط دهان است. جویدن موم، موجب ازدیاد ترشح بزاق می­شود. بزاق، یک پاک­کننده طبیعی است و ترشح مقدار مناسبی از  آن می­تواند دندان­ها را به طور دائم شستشو دهد و به این صورت از تشکیل پلاک جلوگیری نماید. البته می­توان گفت درمان پلاک دندان ب

ا بره موم، به طور صددرصد امکان­پذیر نیست، چرا که پلاک در بسیاری از موارد، بسیار سخت شده و باید به وسیله مواد خاص، از سطح دندان پاک شود.

همچنین جویدن موم عسل، با افزایش ترشح بزاق، تازگی و طراوت دهان را حفظ کرده و موجب رفع بوی بد دهان خواهدشد.

جویدن موم عسل، جایگزینی سالم برای آدامس و محصولات حاوی شکر یا سایر شیرین کننده­های مصنوعی است.

خواص عسل برای اطفال

عسل به دلیل دارا بودن مواد مغذی، معدنی و ویتامین­ها تأثیر بسزایی در رشد و تقویت کودکان دارد. اما کارشناسان توصیه می­کنند بهتر است نوزادان تا پیش از سن دوسالگی، از عسل استفاده نکنند، چرا که در این کودکان کم­سن، امکان بروز حساسیت وجود دارد.

برفک دهان، یکی از مشکلات رایج دهانی، در میان کودکان و بزرگسالان است. ایجاد نقاط برآمده سفید و زرد، از علائم این بیماری است. برای درمان سریع برفک دهان نوزادان و بزرگسالان، می­توان از بره موم استفاده کرد.

برای این منظور می­توانید مقداری بره موم را روی محل آسیب­دیده قرار دهید. البته استفاده از بره­موم برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی­شود.

 شستن دندان ها با عسل و نمک معجزه می کند

برای ساخت یک خمیر دندان ارگانیک با عسل، کافی است مقداری نمک را با عسل مخلوط کرده و با آن مسواک بزنید. نمک و عسل، هر دو دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی هستند و مسواک زدن با این ترکیب می­تواند در سلامت دندان تأثیر مثبتی داشته باشد.

جمع بندی

تأثیر عسل بر دندان و لثه، منحصر به موارد ذکر شده در این مقاله نیست. عسل دارای مواد معدنی و ریزمغذی­های بسیاری است که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر تندرستی و سلامتی دهان و دندان تأثیر می­گذارند.

گفتنی است خواص یاد شده، تنها در عسل طبیعی وجود دارد. تنها، تشخیص عسل طبیعی و تقلبی، می­توان از این خواص شگفت ­انگیز بهره­مند شد.

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

مینا کاری دندان : مینای دندان سخت‌ترین ماده‌ی موجود در نه تنها دهان و دندان، بلکه در کل بدن است. این لایه‌ی بیرونی از مواد معدنی مثل هیدروکسی آپاتیت تشکیل شده است و تمام دندان‌ها را پوشش می‌دهد. مینا نقش بسیار مهمی در حفظ و نگهداری دندان‌ها دارد. این لایه می‌تواند دندان را در مقابل عواملی که باعث پوسیدگی می‌شوند حفاظت کند. همچنین از ایجاد پلاک روی دندان‌ها که باعث بروز بیماری لثه خواهد شد، جلوگیری می‌کند.

علائم فرسایش مینای دندان چیست؟

علائم فرسایش این بخش از دندان بسته به مرحله و شدت فرسایش می‌تواند متفاوت باشد. برخی از علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند:

داشتن حساسیت

به برخی از غذاها (مانند شیرینی ها) و دمای غذاها (گرما یا سرما) ممکن است باعث ایجاد درد در مراحل اولیه فرسایش‌ مینا شود.

تغییر رنگ

از آنجا که سطحی ترین لایه دندان مینا است، و زیر آن عاج دندان قرار دارد، یکی از علایم فرسایش مینا میتواند تغییر رنگ دندان و ظاهر شدن عاج باشد.

ترک برداشتن دندان و یا شکسته شدن آن

لبه‌های دندان ها به دلیل فرسایش مینای دندان، خشن تر، نامنظم و فشرده‌تر می شوند.

حساسیت شدید و دردناک

در مراحل بعدی فرسایش‌مینای‌دندان، دندان ها به دما و شیرینی بسیار حساس می‌شوند.

فرورفتگی

ظاهر شدن تورفتگی هایی روی سطح دندان.

چه عواملی باعث فرسایش مینای دندان می‌شود؟

فرسایش دندان وقتی اتفاق می افتد که اسید و یا یک محیط اسیدی مینای دندان را از بین ببرند. فرسایش مینای‌دندان می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • مصرف زیاد نوشابه‌ها (نوشابه ها حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای فسفریک و سیتریک هستند)
  • نوشیدنی‌های حاوی برخی آب میوه‌ها
  • کاهش تولید و ترش بزاق و خشکی دهان
  • داشتن رژیم غذایی پر از قند و نشاسته
  • داشتن بیماری ریفلاکس اسید (GERD)
  • بروز برخی از مشکلات دستگاه گوارش
  • مصرف برخی از داروها (مانند آسپرین، آنتی‌هیستامین‌ها)
  • ژنتیک و مشکلات ارثی
  • عوامل محیطی (مانند اصطکاک و دندان قروچه، سایش و استرس و خوردگی)

حتما بخوانید:

آیا پوسیدگی دندان من ژنتیکی است؟

آیا مینای دندان، خود را ترمیم میکند؟

متاسفانه هیچ راهی برای بازگرداندن این لایه محافظ وجود ندارد. لایه مینا سلولهای زنده ندارد بنابراین نمی تواند خود را ترمیم و بازسازی کند. در نتیجه هر گونه آسیبی که به آن وارد شود دائمی خواهد بود. نگران نباشید، اگر چه شما نمی توانید مینای فرسایش یافته را بازگردانید یا جایگزین کنید اما می توانید از مینا کاری دندان استفاده کنید. مینا کاری دندان یکی از روش های ترمیم و مقاوم سازی دندان می باشد. با استفاده از روش های مینا کاری دندان می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری به عمل آورد.

دلایل استفاده از مینا کاری برای دندان

همانطور که گفته شد و همه می دانیم، دندان ها یکی از مهمترین اعضای بدن می باشند که نه تنها در زیبایی، بلکه در گوارش ما هم تاثیر دارند. اگر غذایی به خوبی جویده نشود، یا به دلیل عدم سلامت دندان از خوردن ماده غذایی محروم باشیم همگی در سلامت ما اثرگذار خواهد بود. حفظ مینای دندان، حفظ سلامت و استحکام دندان و سلامت بدنی می باشد از این رو در صورت بروز مشاهده آثار از بین رفتن مینای دندان باید به تقویت آن پرداخت. مینا کاری دندان یکی از موثرترین راهکارها می باشد.

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

آیا پوسیدگی دندان من ژنتیکی است؟ ترکیب باکتری‌های دهانی در دوران کودکی و جوانی عمدتاً تحت تأثیر زمینه ژنتیکی فرد قرار می‌گیرد. ولی با افزایش سن، این عامل موروثی کاهش پیدا می‌کنند و عوامل غیر ارثی مانند رژیم غذایی و بهداشت دهان نقش مهم‌تری در شکل‌گیری میکروبیوم دهان ایفا می‌کنند. میکروبیوم مجموعی از میکروارگانیسم‌هایی است که در دهان زندگی می‌کنند.

آیا پوسیدگی دندان من ژنتیکی است؟

پوسیدگی دندان یک مشکل سلامتی در سراسر دنیا به شمار می‌رود. افراد زیادی در دنیا حضور دارند که به مشکلات و بیماری‌های جدی‌تر لثه و دندان مبتلا می‌شوند و همین معضلات می‌تواند منجر به از دست دادن دندان یا به خطر افتادن سلامت فرد شود.

پوسیدگی دندان چه زمانی اتفاق می افتد؟

بر اساس مطالعات انجام شده، پوسیدگی دندان به طور معمول زمانی اتفاق می‌افتد که برخی از باکتری‌های خاص موجود در دهان قندهای دریافت شده را تجزیه می‌کنند. در نتیجه این سوخت و ساز، محیط دهان اسیدی می‌شود، این اسیدیته به مینای دندان حمله می‌کند و موجب پدید آمدن پوسیدگی و درد دندان می‌گردد. همچنین گفته می‌شود در بزرگ‌سالان مبتلا به بیماری‌های لثه، گروه خاصی از باکتری‌ها موجب التهاب لثه می‌شوند که می‌توانند بافت لثه را تخریب کنند یا دندان‌ها را از بین ببرند.

عوامل موثر بر پوسیدگی دندان

آیا پوسیدگی دندان من ژنتیکی است؟
آیا پوسیدگی دندان من ژنتیکی است؟

اگر بخواهیم عوامل موثر بر پوسیدگی دندان را برشماریم میتوان به عوامل زیر اشاره کرد:

  • باکتری های موجود در دهان
  • چگونگی مراقبت از دندان
  • نوع رژیم غذایی
  • ساختار دندان
  • پوسیدگی ژنتیکی دندان

ژنتیک در پوسیدگی دندان

آیا پوسیدگی دندان من ژنتیکی است؟ پوسیدگی ژنتیکی دندان از مواردی است که در گروه کمترین علت های پوسیدگی  دندان بشمار می آید. زیرا اغلب پوسیدگی ها ناشی از عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان است. شاید یک دندانپزشک مدت زیادی را صرف مداوای دندان پوسیده ی بیماران بکند. اما در عین حال با بیمارانی مواجه شود که با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان خود باز هم دچار پوسیدگی دندان شده اند.

حتما بخوانید:

مینا کاری دندان چیست؟

تنها یک راه برای تشخیص اینکه آیا ژنتیک مسئول پوسیدگی دندان شما هست یا نه وجود دارد.آن هم این است که شما باید از تمام شرایطی که ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود اجتناب کنید. اگر دندان های شما با وجود جلوگیری از همه عوامل بیماری زا باز هم پوسیده شدند می توان گفت که این امر در ارتباط مستقیم با پوسیدگی ژنتیکی دندان است.

درمان پوسیدگی دندان

مراجعه به دندانپزشک، قطعی ترین و اصلی ترین مرحله در درمان پوسیدگی دندان است. به تاخیر انداختن مراجعه و درمان به موقع دندان آسیب دیده بسیار خطرناک است و عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت. در این مرحله معمولا دندانپزشک از دندان شما یک عکس رادیولوژی تهیه نموده و پس از مشخص کردن دقیق دندان پوسیده و میزان پوسیدگی آن، اقدام به درمان آن خواهد نمود. ترمیم اصلی ترین راه درمان پوسیدگی دندان بوده و در آن از فلزات مختلفی مانند جیوه، مس، روی، قلع و گاها نقره برای پر کردن قسمت تراشیده شده دندان استفاده می گردد.همچنین برای پیشگیری از پوسیدگی دندان می توانید از خمیردندان اکتیدنت استفاده کنید.

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

دندان عقل و جراحی ، چهار دندان بزرگسالی دائمی که در گوشه های پشت دهان شما در بالا و پایین قرار دارند. دندان عقل بین سن ۱۷ تا ۲۱ سالگی درمی‌آید. دهان یک فرد معمولی به راحتی ۲۸ دندان از ۳۲ دندان را در خود جای می‌دهد. از آنجایی که دندان عقل آخرین دندانی است که درمی‌آید، غالباً فضای اندکی برای دربرگرفتن دندان وآناتومی آن وجود دارد. برخی از ما با دندان‌های عقل خود مشکلی نداریم، اما عده‌ای دچار ناراحتی‌های دردناکی می‌شوند که چاره‌ای جز کشیدن سریع دندان عقل باقی نمی‌ماند. نگه داشتن دندان عقل همیشه عاقلانه نیست.

مشکلات ناشی از دندان عقل نهفته

گاهی فضای کافی در فک وجود ندارد تا دندان عقل بتواند به طور کامل دربیاید و از لثه بیرون بزند، که این امر میتواند باعث مشکلاتی همچون موراد زیر گردد.

  • با زاویه ای به سمت پشت دهان رشد کند.
  • با زاویه ای به سمت دندان بعدی رشد کند.
  • با زاویه ای مناسب نسبت به دندان های دیگر رشد کند ، گویی دندان عقل “دراز کشیده” در داخل فک است.
  • مانند سایر دندان ها مستقیماً بالا یا پایین رشد کند اما در ناحیه فک قرار گیرد.

موارد بالا میتواند مشکلاتی را به همراه بیاورد:

دندان عقل و جراحی
دندان عقل و جراحی

پوسیدگی دندان

پلاک و ذرات غذا اطراف بخش از لثه بیرون زده دندان عقل جمع می‌شود و به پوسیدگی دندان عقل و یا دندان‌های کناری منجر می‌شود.

ورم و درد لثه

دندان عقل کج یا کامل درنیامده زیستگاه باکتری‌ها است و عفونت لثه‌های روی دندان را در پی دارد. این عفونت با درد، نفس بدبو، حرکت محدود فک و ورم همراه است.

به هم فشردگی دندان‌ها

دندان عقل هنگام درآمدن دندان کناری را فشار می‌دهد و باعث کج شدن آن می‌شود. به این ترتیب مشکل به هم فشردگی و نامرتبی دندان‌ها به وجود می‌آید که از آن با اصطلاح مال اکلوژن نیز یاد می‌کنند.

دندان عقل نهفته و تشکیل کیست

تشکیل کیست یا تومور در اطراف دندان عقل نهفته مشکل شایعی است که به تخریب استخوان فک پیرامونی و دندان‌های مجاور می‌انجامد. درمان این عارضه‌ها عموماً پیچیده و گسترده است.

دندان عقل و جراحی
دندان عقل و جراحی

جراحی دندان عقل

دندان عقل و جراحی : بسته به انتظارات استخراج دندان عقل و میزان راحتی شما ، ممکن است دندانپزشک یا جراح دهان و دندان شما از یکی از سه نوع بیهوشی استفاده کند. گزینه ها عبارتند از:

بی حسی موضعی

دندانپزشک یا جراح دهان شما بیهوشی موضعی را با یک یا چند تزریق در نزدیکی محل هر استخراج انجام می دهد. قبل از تزریق ، احتمالاً دندانپزشک یا جراح شما ماده ای را برای لثه های شما استفاده می کنند تا آنها را بی حس کنند. شما هنگام کشیدن دندان بیدار هستید. اگرچه احساس فشار و حرکتی خواهید کرد ، اما نباید احساس درد کنید.

بیهوشی آرام بخش

دندانپزشک یا جراح دهان شما از طریق یک خط داخل وریدی (IV) در بازوی شما بیحسی آرام بخش می کند. بیهوشی آرام بخش باعث آگاهی شما در طی عمل می شود. شما هیچ دردی احساس نمی کنید و حافظه محدودی از این روش خواهید داشت. برای بی حس کردن لثه ، بی حسی موضعی نیز دریافت خواهید کرد.

بیهوشی عمومی

در شرایط خاص ، ممکن است بیهوشی عمومی به شما پیشنهاد شود. ممکن است شما دارو را از طریق بینی خود استنشاق کنید و یا یک خط IV در بازو یا هر دو داشته باشید. سپس آگاهی خود را از دست می دهید. تیم جراحی شما از نزدیک دارو ، تنفس ، دما ، مایعات و فشار خون را تحت نظر دارد. شما هیچ دردی را تجربه نخواهید کرد و هیچگونه خاطره ای از رویه نخواهید داشت بیهوشی موضعی نیز برای کمک به ناراحتی بعد از عمل انجام می شود.

حتما بخوانید:

آبسه دندان چیست؟ و راه های درمان آن چگونه است؟

مراحل درمان دندان عقل و جراحی آن

ابتدا دندان پزشک برشی در بافت لثه ایجاد می کند تا دندان و استخوان را در معرض دید خود قرار دهد. سپس استخوانی که دسترسی به ریشه دندان را مسدود می کند ، از بین می برد. اگر دندان پزشک تشخیص دهد که راحت تر است ، دندان را به بخش های ریز تقسیم کند این کار را انجام می دهد. در انتها دندان را خارج میکند.

محل دندان برداشته شده را از هر گونه باقی مانده از دندان یا استخوان تمیز می کند. برای کنترل خونریزی ، قسمت هایی از محل جراحی را پانسمان میکند

بعد از جراحی دندان عقل

اگر بیهوشی آرام بخش یا بیهوشی عمومی دریافت کنید ، پس از انجام عمل به اتاق ریکاوری منتقل می شوید. اگر بی حسی موضعی دارید ، زمان کوتاه مدت بهبودی شما در صندلی دندانپزشکی انجام میشود.

خون ریزی بعد از جراحی

خون ریزی. ممکن است روز اول بعد از جراحی دندان عقل خونریزی رخ دهد. سعی کنید از تف کردن بیش از حد اجتناب کنید، لخته خون را جدا نکنید.

کنترل درد

ممکن است بتوانید با استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه ، مانند استامینوفن (تیلنول ، دیگران) یا داروی ضد درد از طرف دندانپزشک یا جراح  خود ، درد را کنترل کنید. در صورت برداشتن استخوان در طی عمل ، ممکن است داروی تجویز شده در مورد درد بسیار مفید باشد. نگه داشتن یک کمپرس سرد در بر روی فک شما نیز ممکن است درد را تسکین دهد.

تورم و کبودی

از کمپرس آب سرد طبق دستورالعمل دندانپزشک یا جراح خود استفاده کنید. هر گونه تورم گونه های شما معمولاً در دو یا سه روز بهبود می یابد. ممکن است کبودی چندین روز دیگر طول بکشد.

نوشیدن مایعات

بعد از جراحی مقدار زیادی آب بنوشید. در ۲۴ ساعت اول از نوشیدن مشروبات الکلی، کافئین، نوشابه گازدار یا نوشیدنی های گرم خودداری کنید. و از نوشیدن مایعات با نی حود داری کنید زیرا عمل مکیدن می تواند لخته خون را از محل جراحی جدا کند.

خوردن غذا

فقط ۲۴ ساعت اول فقط غذاهای نرم مانند ماست یا پوره سیب میل کنید. از خوردن غذاهای سفت، جویدنی، خیلی داغ یا پر ادویه که ممکن است در محل زخم گیر کرده یا زخم را تحریک کنند ، خودداری کنید.
تمیز کردن دهان. در طی ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی دندان عقل، مسواک نزنید، دهان خود را بشویید، اما تف نکنید یا از دهانشویه استفاده نکنید. به طور معمول به شما گفته می شود بعد از ۲۴ ساعت اول مسواک زدن را از سر بگیرید. هنگام شستشو به خصوص در نزدیکی زخم جراحی بسیار ملایم باشید و هر دو ساعت یکبار و بعد از غذا به مدت یک هفته دهان خود را با آب نمک گرم بشویید.

مصرف دخانیات

اگر سیگار می کشید، حداقل ۷۲ ساعت بعد از جراحی دندان عقل این کار را نکنید – و در صورت امکان صبر کنید. اگر تنباکو را می جوید حداقل یک هفته از آن استفاده نکنید. استفاده از محصولات دخانی بعد از عمل جراحی دندان عقل می تواند بهبودی را به تأخیر اندازد و خطر عوارض را افزایش دهد.

ممکن است بخیه هایی داشته باشید که طی چند هفته حل شود یا اصلاً بخیه نداشته باشد. اگر بخیه های شما نیاز به حذف است ، قرار ملاقات را برای خارج کردن آنها برنامه ریزی کنید.

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

دهانشویه خانگی با رزماری : گیاهان معطر، به دلیل داشتن ترکیبات ضدآلودگی، پاک ­کننده و آرامش ­بخش، استفاده گسترده­ای در ساخت محصولات بهداشتی دهان و دندان دارند. رزماری، یکی از بهترین گیاهان معطر، با ویژگی­ های منحصر­ به­ فرد برای بهداشت دهان و درمان مشکلات دندان و لثه است. در این مقاله به بررسی خواص رزماری برای سلامت دهان و دندان می­پردازیم و طرز ساخت دهانشویه خانگی با رزماری را شرح می­دهیم.

خواص رزماری برای سلامت دهان و دندان

رزماری نه تنها دارای رایحه­ ای معطر و دل­ انگیز است و طعم مطبوعی به غذا می­بخشد، بلکه دارای خواص متعددی برای سلامتی بدن و دهان است. رزماری منبع خوبی از مواد مغذی همچون آهن، کلسیم، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین B6 است و به همین دلیل، قرن­هاست که برای درمان بسیاری از بیماری­ها از آن استفاده شده ­است. رزماری دارای ترکیبات آنتی­اکسیدان و ضد التهاب است و به ارتقای سیستم ایمنی بدن کمک می­کند.

فعالیت ضد باکتری روغن رزماری

عصاره رزماری دارای ترکیبات ضد باکتری است و می­تواند با عفونت­های باکتریایی و خصوصا عفونت­های استافیلوکوکی مقابله کند. همچنین رزماری دارای اثر ضدعفونی کننده و گندزدا است. از این رو در درمان و کنترل عفونت­های دهان، بسیار کمک­ کننده است.

استفاده از خمیردندان ارگانیک رزماری یا دهانشویه رزماری، باکتری­های عامل پوسیدگی موجود در دهان را از بین می­برد. باکتری­های عامل پوسیدگی دندان عموما شامل گونه­ های Streptococcus mutans،  Streptococcus Sobrinus و Lactobacilli هستند. حذف باکتری­های عامل پوسیدگی، موجب از بین بردن بوی بد دهان، پیشگیری از تشکیل پلاک و مشکلات جزئی دندان­ها خواهدشد.

کمک به سلامت لثه

نتایج یک تحقیق علمی ثابت کرده­است، استفاده از خمیردندان ارگانیک ساخته­ شده بر پایه رزماری، تأثیرات بسیار موفقی در مهار تحلیل رفتگی لثه و خونریزی لثه داشته­ است. همچنین در این مطالعه ثابت شد، خمیردندان رزماری می­تواند باکتری­های مولد جرم و پلاک را تا حد زیادی از بین ببرد.

این اثرات درمانی، به دلیل وجود خواص آنتی میکروبیال و ضدالتهابی رزماری است. در این تحقیق مشخص شد، خمیردندان رزماری، در مقایسه با خمیردندان­های معمولی فلورایدی، اثر درمانی موفق­تری بر درمان مشکلات لثه و دندان­ها دارد.

دهانشویه خانگی رزماری

برای افزایش سلامت دهان و دندان با رزماری، می­توانید به سادگی در منزل، دهانشویه خانگی رزماری را تهیه کرده و به جای دهانشویه ­های صنعتی از آن استفاده کنید.

طرز تهیه دهانشویه رزماری

  • ۵/۴ فنجان آب را بجوشانید.
  • یک و نیم قاشق چای­خوری برگ رزماری و به همان مقدار دانه انیسه به آب درحال جوش اضافه کنید و پس از لحظاتی مخلوط را از روی حرارت بردارید.
  • اجازه دهید محلول خنک شود.
  • محلول تهیه شده را در ظرف تمیز، خشک و تیره نگهداری کنید. این دهانشویه به مدت یک ماه در یخچال قابل نگهداری است.

حتما بخوانید:

تأثیر عسل و موم عسل بر دندان

دهانشویه خانگی با رزماری

خمیردندان رزماری خانگی

مسواک زدن با خمیردندان خانگی رزماری می­تواند خواص بی­نظیر این گیاه را به دندان­های شما هدیه دهد، از پوسیدگی دندان­ها جلوگیری کند و بوی بد دهان را برطرف نماید.

با استفاده از خمیردندان­ های خانگی، می­توانید خطرات ناشی از مصرف مواد شیمیایی موجود در خمیردندان­ های صنعتی و مسمومیت فلورایدی را به حداقل برسانید.

طرز تهیه خمیردندان رزماری در خانه

  • سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل خوراکی
  • دو قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • ۱۵ قطره عصاره اوکالیپتوس
  • ۱۵ قطره عصاره رزماری

دستور جایگزین برای تهیه خمیردندان خانگی

  • یک قسمت نمک دریا (اگر طعم شور آن را دوست ندارید، می­توانید آن را حذف کنید)
  • شش قسمت جوش شیرین بدون آلومینیوم
  • آب مقطر یا آب جوشیده به میزان دلخواه
  • عصاره رزماری

یک قسمت نمک دریا  و شش قسمت جوش شیرین بدون بدون آلومینیوم را در آسیاب برقی ریخته و به مدت ۳۰ ثانیه به خوبی آسیاب کنید. برای ایجاد حداکثر ثأثیرات ضدعفونی­ کننده و ضدباکتری، مقداری عصاره رزماری به این مخلوط اضافه کنید و پس از افزودن مقدار دلخواه آب مقطر، حداقل به مدت دو دقیقه با آن مسواک زده و سپس آبکشی کنید. مسواک زدن با این مخلوط، باکتری­های موجود روی سطح دندان­ها و دهان را از بین می­برد و حس تازگی و پاکیزگی را در دهان ایجاد می­کند.

خمیردندان ارگانیک یا خمیردندان صنعتی؟

رزماری به دلیل وجود ترکیبات ضد باکتری و ضد میکروب، نقش مؤثری در جلوگیری از پوسیدگی دندان و جلوگیری از ایجاد پلاک بر روی دندان­ها دارد.

خمیردندان­ های غیرارگانیک و دهانشویه­ ها، حاوی مواد شیمیایی خطرناکی همچون تری کلوزان، سدیم لوریل سولفات، شیرین­ کننده ­های مصنوعی، رنگ­های خوراکی صنعتی، پروپیلین گلیکول و … هستند. مصرف این مواد در درازمدت اثرات مخربی بر سلامت بدن خواهدداشت و در بعضی موارد، بیماری­های بدخیمی را ایجاد می­کند.

خمیردندان­ و دهانشویه رزماری، فرآورده­ هایی طبیعی و فاقد مواد سمی هستند که می­توانند جایگزین مناسبی برای انواع محصولات شیمیایی، خمیردندان­ها و دهانشویه ­های صنعتی باشند.

  • مجید پورسادات