خمیردندان

خمیر دندان طبیعی ، خمیر دندان روزانه ، خمیر دندان سفید کننده

خمیردندان

خمیر دندان طبیعی ، خمیر دندان روزانه ، خمیر دندان سفید کننده

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۱
  • ۰

vitamin D

ویتامین D یکی از مهم ترین ویتامین ها برای سلامت بدنمان و مخصوصا دندان هایمان می باشد.قسمت عمده بافت دندان های ما از کلسیم تشکیل شده است و کلسیم به کمک ویتامین D جذب می شود.بنابراین نقش ویتامین D بر دندان ها بسیار مهم و ضروری است.

نقش ویتامین D در سلامت دندان ها چیست؟

قسمت عمده بافت دندان های ما از کلسیم تشکیل شده است و کلسیم به کمک ویتامین D جذب می شود. هنگامی که بیماران از بیماری های لثه رنج می برند، در واقع مشکل از استخوان ها می باشد که ضعیف شده اند و دندان ها در جای خود به درستی قرار نمی گیرند. این امر باعث قرمزی، خونریزی و التهاب لثه می شود که در صورت عدم درمان در نهایت می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. از این رو نقش ویتامین D در سلامت دندان ها، اثبات شده می باشد.

نقش ویتامین D بر دندان ها
نقش ویتامین D بر دندان ها

ویتامین D به عنوان ضد التهاب در بدن عمل می کند. این ویتامین یک محرک مهم در سیستم ایمنی بدن است. هنگامی که سلامت سیستم ایمنی بدن شما در بهترین حالت باشد، احتمال عفونت های باکتریایی در لثه و قسمت های دیگر بدن کم تر است. از آن جایی که این ویتامین به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند، می توان گفت نقش ویتامین D در سلامت دندان ها، حفاظت از دندان، لثه و دهان در برابر باکتری ها می باشد.

اگر کمبود ویتامین D دارید، احتمالاً دچار پوسیدگی در دندان و بیماری لثه خواهید شد. متأسفانه، بسیاری از افراد به درستی نمی دانند که این ویتامین چقدر برای بدن حیاتی است یا برای دندان های شما چه فوایدی دارد. کمبود این ویتامین در بدن می تواند علاوه بر داشتن دندان های ضعیف، به افزایش خطر ابتلا به عفونت، ایجاد پوکی استخوان و سایر موارد بهداشتی منجر شود.

سلامت دندان با ویتامین D چگونه تامین می شود؟

بدن شما ویتامین D را به شکل فعال آن که کلسیتریول است، تبدیل می کند. کلسیتریول سپس در بدن پخش می شود و باعث رشد سلول، کمک به مبارزه با عفونت و کاهش التهاب می شود. مقابله با عفونت هایی که منجر به بیماری لثه می شوند، به سلامت دندان ها کمک می کند و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

به طور خلاصه کلسیم و ویتامین D برای سلامت عمومی، قدرت استخوان ها و دندان ها بسیار مهم است. با اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب، بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین D می شوند. بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنیم به اندازه کافی ویتامین D از رژیم غذایی و مکمل ها دریافت می کنیم. همچنین مهم است که معاینات شش ماهه خود را انجام داده و هنگامی که متوجه شدید بیماری لثه دارید با پزشک خود تماس بگیرید تا بتواند سلامت دهان و دندان شما را تا حد ممکن ارتقا دهد.

غذاها و خوراکی‌هایی که منابع ویتامین D هستند

غذاهای حیوانی

بعضی از مواد غذایی که دارای منشا حیوانی دارند دارای منابع زیادی از ویتامین دی می باشند. مانند گوشت ماهی،گوشت قرمز، تخم مرغ و…که در اینجا ما به برخی از این منابع می پردازیم.

ماهی سالمون

سالمون نوعی ماهی پرچرب پرطرفدار و یکی از منابع غنی ویتامین D است. ۱۰۰ گرم از ماهی سالمون حاوی حدود ۳۶۱ الی ۶۸۵ واحد ویتامین D است. اما دقیقا مشخص نشده است که این مقدار از ویتامین D برای ماهی‌های دریایی است یا ماهی‌های پرورشی. شاید اصلا این موضوع اهمیت نداشته باشد اما می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

نقش ویتامین D بر دندان ها
نقش ویتامین D بر دندان ها

شاه ماهی و ساردین

شاه ماهی در سراسر جهان مصرف می‌شود. این ماهی به اشکال خام، کنسروی، دودی و نمک‌سود سرو می‌شود. این ماهی همچنین منبع غنی ویتامین D است. شاه ماهی تازه‌ی اقیانوس اطلس در هر ۱۰۰ گرم، حاوی ۱۶۲۸ واحد ویتامین D است. این رقم چهار برابرِ شاخص میزان نیاز روزانه ویتامین D است.

روغن جگر ماهی

روغن جگر ماهی یکی از مکمل‌های پرطرفدار است. اگر ماهی دوست ندارید، می‌توانید با مصرف روغن جگر ماهی مواد مغذی خاص مورد نیاز بدن خود را که در دیگر منابع به‌سختی یافت می‌شود، تأمین کنید.

روغن جگر ماهی همچنین منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین A است. با این حال دریافت مقدار بیش از اندازه‌ی ویتامین A می‌تواند مضر و خطرناک باشد. پس بهتر است در مصرف روغن جگر ماهی دقت و احتیاط کنید و بیش از مقدار نیاز بدن‌تان، مصرف نکنید.

کنسرو ماهی تن

بسیاری از افراد کنسرو ماهی تن سبک را به‌دلیل طعم و بوی ملایم آن دوست دارند. به علاوه چون کنسرو ماهی را می‌توان در خانه برای مدت طولانی‌تری نگه‌داری کرد، رغبت زیادی برای مصرفش وجود دارد. همچنین قیمت آن نسبت به ماهی تازه ارزان‌تر است.

حتما بخوانید:

تأثیر غرغره آب نمک بر بهبود ویروس کرونا

کنسرو ماهی تن در هر ۱۰۰ گرم، حاوی ۲۳۶ واحد ویتامین D است. این مقدار بیش از نیمی از شاخص RDI است. همچنین این کنسرو حاوی ویتامین ب۳ و ویتامین ‌K است.

نقش ویتامین D بر دندان ها
نقش ویتامین D بر دندان ها

میگو

میگو یکی از محبوب‌ترین نوع سخت‌پوستان است. برخلاف سایر منابع ویتامین D که پرچرب هستند، میگو میزان چربی بسیار پایینی دارد. به‌رغم این موضوع، این ماده‌ی مغذی حاوی مقدار زیادی ویتامین D است. در هر ۱۰۰ گرم میگو ۱۵۲ واحد ویتامین D وجود دارد که معادل ۳۸ درصد شاخص RDI است. میگو حاوی اسید چرب امگا۳ نیز هست اما این مقدار نسبت به سایر موادی که ویتامین D زیادی دارند، کمتر است.

زرده‌ی تخم‌مرغ

خبر خوب برای افرادی که ماهی دوست ندارند: غذاهای دریایی تنها منابع ویتامین D نیستند. تخم‌مرغ کامل، منبع خوبی است؛ همچنین یک غذای خوشمزه و مغذی نیز محسوب می‌شود. بیشترین پروتئین تخم‌مرغ در سفیده‌ی آن است، اما چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی آن عمدتا در زرده وجود دارد. زرده‌ی یک تخم‌مرغ صنعتی معمولی، حاوی ۱۸ الی ۳۹ واحد ویتامین D است که مقدارش خیلی هم زیاد نیست. اما ویتامین D موجود در تخم‌مرغ مرغ‌های محلی که در مراتع و زیر نور آفتاب رشد کرده‌اند، ۳ الی ۴ برابر بیشتر است.خوردن تخم‌مرغ‌های محلی یا تخم‌مرغ‌های صنعتی با ویتامین D زیاد، می‌تواند به تأمین نیاز روزانه‌ی این ویتامین کمک زیادی کند.

شیر گاو

شیر گاو، یعنی همان شیری که اکثر مردم می‌نوشند، به‌طور طبیعی منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی از جمله کلسیم، فسفر و ریبوفلاوین است. در برخی از کشورها شیر گاو با ویتامین D غنی می‌شود. در هر فنجان (۲۳۷ میلی‌لیتر) از شیر گاو، ۱۳۰ واحد یا به عبارتی ۳۳ درصد از شاخص RDI وجود دارد.

غذاهای گیاهی

قارچ

به استثنای غذاهای غنی‌شده، قارچ تنها منبع طبیعی ویتامین D است. قارچ‌ها نیز مانند انسان، اگر در معرض پرتوهای فرابنفش قرار بگیرند، می‌توانند این ویتامین را تولید کنند. قارچ‌ها ویتامین D2 تولید می‌کنند و حیوانات ویتامین D3. اگرچه ویتامین D2 به بالا بردن سطح ویتامین D خون کمک می‌کند اما تأثیر آن به‌اندازه‌ی ویتامین D3 نیست.

نقش ویتامین D بر دندان ها
نقش ویتامین D بر دندان ها

غلات و بلغور جو دوسر

غلات خاص و صبحانه‌‌های فوری حاوی بلغور جو دوسر با ویتامین دی غنی شده‌اند. نیم فنجان از این مواد می‌تواند ۵۵ الی ۱۵۴ واحد ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین کند که معادل ۳۹ درصد شاخص RDI است. غلات غنی‌شده و بلغور جو دوسر ویتامین D کمتری نسبت به منابع طبیعی دارند، اما می‌تواند روش مناسبی برای افزایش مصرف این ویتامین باشد.

شیر سویا

چون تقریبا تمامی منابع ویتامین D در محصولات حیوانی یافت می‌شود، گیاهخواران در معرض خطر ابتلا به کمبود این ویتامین هستند. به همین علت شیرهای گیاهی مانند شیر سویا غنی‌سازی می‌شوند تا حاوی ویتامین D و ویتامین‌ها و تمامی مواد معدنی‌ای شود که در شیر گاو وجود دارد.

آب پرتقال

حدود ۷۵ درصد مردم در سراسر جهان از مشکل عدم تحمل لاکتوز رنج می‌برند. ۲ الی ۳ درصد این جمعیت هم به شیر آلرژی دارند. به همین دلیل برخی از کشورها آب پرتقال را با ویتامین D و سایر مواد مغذی مانند کلسیم غنی می‌کنند. با یک فنجان آب پرتقال غنی‌شده (۲۳۷ میلی‌لیتر) برای صبحانه می‌توانید روزتان را با ۱۴۲ واحد ویتامین D یا ۳۶ درصد شاخص RDI آغاز کنید.

قرارگیری در معرض نور خورشید

بیشتر افراد حداقل بخشی از ویتامین D موردنیازشان را از طریق نور خورشید دریافت می‌کنند.  فصل، ساعت روز، طول روز، پوشش ابر، مه‌دود، محتوای ملانین پوست و ضد آفتاب از جمله عواملی‌اند که بر تابش فرابنفش و ساخت ویتامین D اثر می‌گذارند. هوای کاملا ابری تا ۵۰ درصد و سایه‌ ناشی از آلودگی شدید، تا ۶۰ درصد انرژی فرابنفش را کاهش می‌دهد. پرتوی فرابنفش نوع B از شیشه عبور نمی‌کند؛ به‌ همین‌ دلیل قرارگرفتن در آفتاب آن هم در خانه و از پشت پنجره ویتامین D تولید نمی‌کند. ضدآفتاب با عامل حفاظتی از خورشید تولید ویتامین D را مختل می‌کند. البته در عمل، مردم به‌مقدار کافی و به‌طور منظم از ضدآفتاب استفاده نمی‌کنند یا تمام پوست قرارگرفته در معرض نور خورشید را نمی‌پوشانند. بنابراین حتی زمانی‌ که از ضدآفتاب استفاده شده است، پوست مقداری ویتامین D تولید می‌کند.

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

آیا جرم گیری باعث سفید شدن دندان می شود؟

سوالی که ذهن ما را گاهی درگیر خود می کند این است که آیا جرم گیری باعث سفید شدن دندان میشود؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا ببینیم جرم دندان چیست و چطور به وجود می آید؟ جرم دندان ها بر اثر رسوبات مواد غذایی که بر روی دندان ها و لثه ها می مانند به وجود می آید. این رسوبات در صورتی زودتر جمع می شوند که دندان ها خود را مسوک نزنید و نخ دندان نکشید. جرم های دندان نیز از رسوبات موادی که در بزاق دهان جمع می شوند نیز به وجود می آیند. این جرم ها محلی برای تجمع و تکثیر باکتری ها می باشند. این جرم ها به مرور زمان به پوسیدگی دندان ها و خرابی آن ها کمک می کنند.

عوامل تغییر رنگ در دندان

مصرف داروها

برخی داروها هستند که در دوران کودکی باعث تغییر رنگ در دندان ها خواهند شد. این تغییر رنگ ها بسیار شدید هستند و معمولا با جرمگیری دندان از بین نمی روند.

استفاده از فلوراید

فلوراید ماده ای است که وجود آن باعث استحکام دندان و مقاومت هرچه بیشتر آن در برابر پوسیدگی خواهد شد. مصرف زیاد فلوراید باعث ایجاد رنگ زرد در دندان ها می شود.

آیا جرم گیری باعث سفید شدن دندان می شود؟
آیا جرم گیری باعث سفید شدن دندان می شود؟

درمان روت کانال دندان ها

در صورت درمان روت کانال دندان پس از مدتی می تواند تغییر رنگ در دندان ایجاد کند. در این مواقع خونریزی در پالپ دندان می تواند عامل ایجاد تغییر رنگ در دندان باشد. برای این مورد نیز نمی توان از جرمگیری دندان استفاده نمود.

وجود ماده پرکننده آمالگام در دندان پر شده می تواند باعث ایجاد تیرگی در دندان ها شود. جیوه موجود در این ماده پر کننده می تواند به دندان نفوذ کرده و در نهایت تیرگی دندان را موجب می شود. این دست تیرگی هم از طریق جرمگیری دندان رفع نخواهد شد.

ضربه های محکم وارد شده به دندان ها

ضربات به دندان می تواند موجب خونریزی در پالپ دندان شود که در نتیجه تیرگی دندان را به دنبال دارد. در این مورد نیز باید از سایر روش ها غیر از جرمگیری برای سفید شدن دندان استفاده نمود.

عفونت دندان ها

عفونت در دندان ها نیز اگر به موقع درمان نشود می تواند موجب تغییر رنگ و ظاهر دندان شود.

بیماری وراثتی و ژنتیکی

نوشیدنی های حاوی کافئین مانند چای تند، قهوه غلیظ، آشامیدن مواد غذایی با رنگ های مصنوعی مانند انواع آب میوه های صنعتی، مصرف مداوم غذاهایی مانند زعفران، گوجه، توت فرنگی و…

استعمال سیگار و قلیان می تواند یکی از اصلی ترین دلایل تغییر رنگ و ظاهر دندان ها باشد.

آیا با جرمگیری دندان سفید می شود؟

تیرگی هایی که بر اثر داروها، عوامل ژنتیکی و وراثتی، ضربات و خونریزی پالپ و درمان روت کانال دندان ها ایجاد می شوند از طریق جرمگیری دندان قابل درمان نیستند.

جرمگیری دندان می تواند تنها لک هایی که بر اثر رسوب جرم و پلاک بر روی دندان ها ایجاد شده را رفع نماید. سفید کردن دندان یا بلیچینگ دندان یک روش زیبایی دندان محسوب می شود. در این روش با استفاده از یک ماده شیمیایی به نام پراکسید هیدروژن به رنگ دانه های دندان نفوذ کرده و رنگ دندان ها روشن تر می شود.

حتما بخوانید:

سیب چه تاثیری روی دندان دارد؟

آیا جرم گیری باعث سفید شدن دندان می شود؟
آیا جرم گیری باعث سفید شدن دندان می شود؟

جرمگیری دندان تنها یک روش درمانی در دندانپزشکی محسوب می شود و رسوب و جرم جمع شده بر روی سطح خارجی دندان را از بین می برد. در واقع جرمگیری دندان ممکن است باعث کمی شفافیت و کاهش کدری دندان های شما بشود. در این روش درمانی جرم و پلاک از روی دندان زدوده خواهد شد. در انتها پولیش به روی دندان انجام خواهد گرفت. اگر رنگ درونی دندان های شما کدر باشد با جرمگیری روشن تر نخواهد شد. بنابراین این تصور سفید کردن دندان ها با جرم گیری دندان هم غلط است و تنها کمی دندان ها روشن تر می شود.

برای اینکه رنگ دندان چند درجه سفید تر شود باید از روش بلیچینگ استفاده کرد. البته این روش نیز دائمی نیست و پس از مدت نه چندان کوتاه، رنگ دندان دوباره به حالت قبل خود برمی ‏گردد. برای سفید تر شدن دائمی دندان استفاده از روش های لمینت به شکل سرامیکی و کامپوزیتی می تواند بسیار مفید باشد و ظاهری سفید و یک دست به دندان شما بدهد. البته در صورتی که توصیه های دندانپزشک را رعایت نکنید، ممکن است به جرم گیری دندان کامپوزیت و یا جرم گیری لمینت دندان هم نیاز پیدا کنید.

عوارض ماندگاری جرم و رسوب بر روی دندان و لثه

یکی از اقداماتی که لازم است بدانید این است که مسواک زدن و نخ دندان گاها نمی تواند به طور کامل مانع از ایجاد جرم و رسوب بر روی دندان شود. بنابراین برای اینکه به عوارض جرم بر روی لثه و دندان دچار نشوید بهتر است حداقل سالی یکبار برای جرمگیری دندان به متخصص دندانپزشکی خود مراجعه کنید. بسیاری از افراد با باور های غلط در مورد جرمگیری دندان مانند احتمال لق شدن دندان و یا آسیب به مینای دندان از این کار سر باز می زنند. در واقع این باورها غلط هستند و چیزی که آسیب زننده است وجود جرم و رسوب انباشته شده روی سطح دندان هاست نه جرمگیری دندان ها.

ماندگاری رسوب و جرم بر روی لثه عوارض زیادی به همراه دارد از جمله:

  • ایجاد بوی بد در دهان.
  • وجود جرم در عاملی برای گیر کردن و تجمع مواد غذای است.
  • ظاهر بد و ناهموار دیده شدن سطح دندان.
  • کاهش اعتماد به نفس به دلیل تغییر ظاهری رنگ دندان.
  • ایجاد عفونت در لثه و دندان.
  • جرم دندان می تواند زمینه ساز پوسیدگی دندان شود.

کلام آخر

همان طور که گفتیم حتما قبل از انجام جرم گیری برای سفید کردن دندان هایتان ابتدا علت تیرگی دندان هایتان را پیدا کنید و اگر علت تیرگی آن ها به دلیل جرم می باشد اقدام به جرم گیری دندانتان کنید.

موضوعات مرتبط: 

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

درمان مزه فلز دهان

مزه فلز دهان

علت حس مزه فلز در دهان یا پاراژئوزیا موقت و گذرا و یا دایمی می تواند ناشی از برخی بیماری ها یا حتی عوارض جانبی تعدادی از دارو ها باشد. طعم فلزی به خودی خود ممکن است به دلیل ضعف در سلامت دهان و دندان باشد. هنگامی که فردی هم طعم فلزی دارد و هم خستگی، علل احتمالی آن می تواند از عوارض جانبی دارو گرفته تا مشکلات پزشکی جدی تری مانند بیماری کلیوی باشد.

مزه، یکی از پنج حس بدن انسان است که ترکیبی از احساسات مختلف است. جوانه های چشایی بر روی زبان که مسئول ارسال سیگنال به مغز هستند. برای تشخیص درست مزه، از پارامترهایی مانند بو، بافت و دما هم کمک می گیرند. بنابراین عجیب نیست کسی که گرفتگی بینی دارد نمی تواند از طعم غذای مورد علاقه اش لذت واقعی را ببرد. چون بخش مهمی که در ایجاد آن طعم نقش داشته، دچار نقص شده است.

دلایل ایجاد مزه فلز در دهان

این مزه ی آزاردهنده در دهان علل متعددی دارد که شامل:

بارداری

برخی از خانم های باردار از احساس طعم فلز در دهان به خصوص در اوایل بارداری گزارش می دهند. علت آن نیز ناشناخته است اما برخی بر این باورند که این امر ناشی از تغییرات هورمونی است که در اوایل بارداری رخ می دهد. برخی دیگر نیز به افزایش حس بویایی که در این دوران شایع است اشاره کرده اند.

حساسیت غذایی

طعم فلز در دهان به عنوان علامتی از برخی حساسیت های غذایی شناخته شده است. اگر پس از خوردن غذا هایی چون صدف خوراکی و آجیل های درختی طعم نا به هنجاری را تجربه کردید ممکن است آلرژی غذایی داشته باشید. چنان چه حس می کنید به این نابه هنجاری مبتلا شده اید به پزشک مراجعه کنید.

جراحی گوش میانی و شیپور استاش

جراحی گوش میانی و شیپور استاش اغلب به دلیل عفونت های مزمن گوش یا التهاب گوش میانی انجام می شود. گاهی اوقات طناب صماخی گوش ساختاری نزدیک به گوش داخلی دارد که باعث کنترل طعم در دوسوم انتهایی زبان می شود، اگر این قسمت حین جراحی آسیب ببیند ممکن است که سبب نا به هنجاری چشایی شود.

مراقبت ضعیف از دهان و دندان

مراقبت نادرست از دهان و دندان نیز می تواند سبب نابه هنجاری چشایی شود. نظافت منظم دهان و دندان، استفاده از نخ دندان، پرکردن حفره های دندانی و درمان پوسیدگی ها خطر ابتلا به نابه هنجاری چشایی را کاهش می دهد.

مصرف برخی دارو ها

گاهی اوقات حس طعم فلز بخاطر عوارض برخی داروها می باشد داروهایی همانند:

  • آنتی بیوتیک ها
  • دارو های فشار خون
  • دارو های گلوکوم
  • دارو های پوکی استخوان
  • دارو های شیمی درمانی و پرتودرمانی

مشکلات سینوسی

درک طعم و مزه با حس بویایی ارتباط تنگاتنگی دارد. هنگامی که حس بویایی از حالت طبیعی خارج شود می تواند در درک طعم و مزه نیز تداخل ایجاد کند. مشکلات سینوسی یک علت شایع طعم فلز در دهان می باشد که می تواند نتیجه یه سرماخوردگی های رایج، عفونت های سینوسی یا سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی باشد.

اختلالات سیستم عصبی مرکزی

سیستم عصبی مرکزی پیام هایی را به بدن ارسال می کند از جمله پیام هایی در مورد طعم و مزه که اختلال در این سیستم به دنبال سکته مغزی و فلج بِل میتواند سبب نابه هنجاری چشایی شود.

راهکار هایی برای پیشگیری از طعم فلز در دهان

برای جلوگیری از طعم فلز در دهان اغلب راهکار های کمی وجود دارد زیرا اگر مشکل سینوسی و یا در پی مصرف دارو باشد باید با پزشک خود درباره موارد جایگزین صحبت کنید اما روش هایی وجود دارند که می توانند نا به هنجاری چشایی را کاهش و یا به طور موقت از بین ببرند از جمله:

  • جویدن آدامس های فاقد قند و نعنا
  • مسواک زدن روزی سه بار دندان ها
  • تست کردن غذاهای مختلف حاوی ترشی جات و ادویه جات
  • هیدراته ماندن بدن
  • استفاده از ظروف و وسایل آشپزی غیر فلزی
  • اجتناب از استعمال سیگار و جویدن تنباکو
    سرکه سیب
    سرکه سیب

درمان مزه فلز دهان با سرکه سیب

سرکه سیب محلولی طبیعی و غنی از مواد مغذی است که pH موجود در دهان را متعادل می کند. این ماده به قلیایی شدن و همچنین خنثی کردن محیط اسیدی موجود در دهان کمک کرده و از طعم فلز در دهان می کاهد. بعلاوه طعم ترش آن باعث تحریک بزاق شده که به نوبه خود شستشوی طعم فلز را تسهیل می کند. برای استفاده کافی است ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب خام را به یک لیوان آب اضافه کنید و ۲ بار در روز بنوشید و همچنین می توانید از آن برای سس سالاد یا ترشی استفاده کنید.

درمان مزه فلز دهان با جوش شیرین

جوش شیرین ترکیبی طبیعی است که به تنظیم pH کمک می کند بنابراین از عدم تعادل اسید و قلیایی در بدن جلوگیری می کند. از طرفی باعث می شود به از بین بردن اسید اضافی یا طعم فلزی موجود در دهان کمک کند. کافی است یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و از آن به عنوان دهان شویه و روزانه یکبار استفاده کنید. همچنین هنگام مسواک زدن می توانید مقدار کمی جوش شیرین را روی مسواک بپاشید تا میزان اسیدیته در دهان کاهش یابد.

درمان مزه فلز دهان با آب نمک

هنگامی که صحبت از حفظ بهداشت دهان و دندان می شود محلول شستشوی آب نمک نقش مهمی را ایفا می کند. نمک از کلرید سدیم تشکیل شده است و باعث کاهش رشد باکتری ها در دهان و همچنین کمک به خنثی سازی اسید ها خواهد شد. کافی است یک قاشق چای خوری نمک را به یک فنجان آب ولرم اضافه کنید. کاملاً هم بزنید تا نمک حل شود. با استفاده از این محلول روزانه ۲ یا ۳ بار و مخصوصاً قبل از خواب، دهان خود را بشویید.

حتما بخوانید:

روش های از بین بردن ورم لثه

چای سبز
چای سبز

درمان مزه فلز دهان با چای سبز

چنانچه طعم فلز در دهان مربوط به مشکلات گوارشی باشد چای سبز می تواند به معالجه آن کمک کند. این نوشیدنی سالم به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی به مبارزه با عفونت های باکتریایی و کنترل التهاب کمک می کند.

در حقیقت وجود کاتچین ها در چای سبز می تواند با طعم فلز موجود در دهان مقابله کند. کافی است یک قاشق چای خوری برگ چای سبز را درون یک فنجان آب داغ ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه روی آن را بپوشانید تا دم بکشد و سپس از صافی رد کرده و کمی عسل به آن اضافه کنید و بنوشید. روزی ۲ تا ۳ فنجان چای سبز بنوشید. همچنین می توانید عصاره چای سبز را به صورت مکمل با دوز ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم در روز مصرف کنید تا علائم طعم فلز در دهان فروکش کنند. با این وجود همیشه قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورتی داشته باشید.

درمان مزه فلز دهان با دارچین

دارچین می تواند با طعم ناخوشایند در دهان مقابله کند. چندین ترکیب و آنتی اکسیدان موجود در دارچین برای خلاص شدن از طعم فلزی موجود در دهان مفید هستند. بوی تند آن نیز در فعال شدن جوانه های چشایی نقش اساسی دارد. بعلاوه، دارچین به عنوان یک آنتی اسید طبیعی عمل و به دفع گاز معده کمک می کند.

برای تهیه خمیر آن یک قاشق چای خوری از پودر دارچین و عسل ارگانیک را با هم مخلوط کنید. خمیر را روی زبان خود بمالید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس دهانتان را کاملاً بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا از شر طعم فلز در دهان خلاص شوید.

در روشی دیگر می توانید یک دوم قاشق چای خوری پودر دارچین را به یک فنجان آب اضافه کنید. آن را به جوش بیاورید و از صافی رد کنید، این محلول را ۲ یا ۳ بار در روز بنوشید و یا می توانید بعد از خوردن وعده غذایی یک تکه کوچک چوب دارچین را بجوید.

درمان مزه فلز دهان با روغن مالی 

سموم اضافی در بدن یکی دیگر از دلایل مهم طعم فلز در دهان می باشد. روغن مالی یک تکنیک سنتی آیورودا است که می تواند به خلاص شدن از شر سموم و همچنین باکتری های بو در دهان کمک کند. کافی است صبح هنگامی که از خواب برخاستید یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان خود بریزید و آن را در کل دهان خود بچرخانید. این کار را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ادامه دهید تا روغن شیری رنگ شود سپس آن را بیرون ریخته و دهان خود را با آب بشویید.

درمان مزه فلز دهان با لیمو

برای مقابله با طعم ناخوشایند در دهان، لیمو یکی دیگر از داروهای خانگی عالی است. اسید سیتریک موجود در لیمو ترشح بزاق را تحریک می کند و به خلاصی از طعم فلز در دهان کمک و حتی برای حفظ سلامتی دهان با رشد باکتری ها نیز مبارزه خواهد کرد. کافی است آب نصف یک عدد لیمو را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید. از آن برای شستشوی دهان خود روزانه ۲ یا ۳ بار استفاده کنید. همچنین می توانید لیمو ترش را بجوید یا آب آن را به سالادها یا سوپ اضافه کنید.

درمان مزه فلز دهان با نعناع

اگر سینوس و عفونت های تنفسی فوقانی دلیل طعم فلز در دهان هستند، می توانید با توجه به اثرات ضد باکتری طبیعی نعناع این مشکل را درمان کنید. نعناع مانع از رشد باکتری ها در دهان می شود، در نتیجه از بوی بد دهان پیشگیری می کند. کافی است از روغن نعناع استفاده کنید تا دستگاه گوارش را آرام و علائم ریفلاکس را کاهش دهد.

در روشی دیگر می توانید تعدادی از برگ های نعناع تازه خرد شده را به یک کاسه آب گرم اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و به مدت یک ساعت صبرکنید پس از آن، از صافی رد کرده و یک لیوان از این محلول را در طول روز بنوشید یا این که ۵ تا ۶ برگ نعناع تازه ۲ یا ۳ بار در روز بجوید.

کلام آخر

چنان چه طعم فلز در دهان تداوم یافت حتما باید به یک متخصص مراجعه کنید.اختلال در درک طعم و مزه می تواند یک مسئله جدی باشد زیرا برای شناسایی غذاهای فاسد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این اختلال می تواند منجر به سو تغذیه، کاهش یا افزایش وزن و افسردگی شود. برای افرادی که باید از رژیم خاصی پیروی کنند مانند افراد دیابتی اختلال در درک طعم و مزه می تواند مسئله ای مهم باشد.همچنین این اختلال می تواند برای مبتلایان به پارکینسون و آلزایمر علامتی هشدار دهنده محسوب شود. بنابراین در صورت تداوم بیماری حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

food1

وقتی در مورد بهداشت دهان و دندان خوب صحبت می‌کنیم در واقع منظور پیشگیری است. داشتن عادت غذایی و بهداشتی خوب و منظم و استفاده از مواد غذایی مفید برای دهان و دندان ، بهترین راه برای داشتن دندان‌ها و لثه‌های سالم می‌باشد. عادت‌های خوب مانند استفاده از تکنیک‌های مناسب در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن‌های روزانه که به حذف پلاک و باکتری موجود در حفره‌های دهان و دندان کمک می‌کند و اثر لکه‌های روی دندان‌هایمان را کاهش می‌دهد.

چه مواد مواد غذایی برای دهان و دندان مفید هستند؟

دهان شما یکی از بخش‌های بدن شماست که شاید بهترین مراقبت را از آن به عمل می‌آورید ولی با این حال، پوسیدگی دندان و بیماری لثه شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر دنیا هستند. چگونه ممکن است؟ پاسخ این سوال احتمالاً در یخچال خانه مخفی شده است! چه برایتان مایه تعجب باشد، چه نباشد، تفاوت میان یک لبخند سالم و مراجعات مکرر به دندانپزشک، رژیم غذایی شماست. حتی اگر بهترین و بی‌نقص‌ترین اقدامات بهداشت دهان و دندان را انجام دهید، باز هم سخت که دندان‌هایتان را سالم نگاه دارید، مگر آنکه مراقبت آنچه می‌خورید باشید.

غذاهای غنی از ویتامین D مفید برای دندان ها

ویتامین D برای سلامت عمومی شما بسیار ضروری و یکی از مواد غذایی مفید برای دهان و دندان است. دلیل اصلی آن کمک به بدن شما برای جذب بهتر کلسیم است.

بهترین منابع ویتامین D

food
مواد غذایی مفید برای دهان و دندان

نور خورشید یکی از بهترین منابع دریافت ویتامین D می باشد. ماهی، زرده تخم مرغ، روغن ماهی دیگر منابع غذایی مناسب برای دریافت ویتامین دی است.

غذاهای غنی از کلسیم و فسفر

مینای دندان خوب، نتیجه رساندن مواد معدنی به دندان است. غذاهای مختلف اسیدی و نوشیدنی ها ممکن است موجب فرسایش مینای دندان شوند، پس برای اینکه دوباره دندان هایتان را قوی کنید، باید مواد معدنی استفاده کنید و سعی کنید آنچه را که از دست داده اید بازگردانید. قهرمان اصلی اینجا کلسیم و فسفر است. این عناصر سازه های مینای دندان هستند و مصرف غذاهای غنی از آنها ضروری است ،اگر می خواهید دندان هایتان را قوی و سالم نگه دارید.

 بهترین منابع کلسیم

ماست، پنیر (کهنه و سفت)، غذاهای دریایی، شیر (کم چرب)، توفو، بادام.

بهترین منابع فسفر

دانه کدو تنبل، ماهی، برنج، آجیل، گوشت قرمز، تخم مرغ، توفو، آب قلم.

غذاهای ترد، با آب زیاد برای سلامت دندان

غذاهای ترد، حاوی مقدار زیادی آب، برای دندان های شما یک راه عالی هستند. اول، جویدن باعث تولید بیشتر بزاق می شود، که بهترین باکتری کش طبیعی است که باعث جلوگیری از حفره دندانی می شود. دوم، به علت بافتشان این غذاها به طور طبیعی ساینده هستند ، به طوری که آنها به آرامی سطوح دندان را پاک می کنند، و ذرات مانده از مواد غذایی را از بین می برند. هر چند میوه و سبزی خام هم همین عمل را انجام می دهد، اما این بهانه ای برای عدم مسواک زدن نیست.

بهترین منابع غذایی دارای آب زیاد

کرفس، سیب، خیار، هویج از جمله بهترین منابع غذایی دئارای آب زیاد می باشند.

حتما بخوانید:

ویتامین های مفید برای دهان و دندان

غذاهای غنی از ویتامین C برای سلامت دندان

ویتامین C قدرتمند است و یکی از مهمترین مواد غذایی مفید برای دهان و دندان می باشد. ویتامین C می تواند رگ های خونی را تقویت کند و التهاب را کاهش دهد، که ممکن است به لثه های شما کمک کند. ویتامین C همچنین برای تولید کلاژن، که یک پروتئین کلیدی است به شما در مبارزه با بیماری های پریودنتال کمک می کند. در فقدان ویتامین C، لثه های شما حساس تر و باکتری هایی که باعث بیماری پریودنتال هستند ،قوی تر می شوند.

حفظ سلامت دندان با غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها

هنگامی که بحث به خواص می رسد، آنتی اکسیدان ها تقریبا مشهور هستند. چگونه آنها به دهان شما کمک می کنند سالم بمانند؟ آنتی اکسیدان ها با باکتری هایی که باعث التهاب و بیماری های پریودنتال می شوند، مبارزه می کنند. آنها به محافظت از لثه ها و دیگر بافت ها از شر آسیب سلولی و عفونت باکتریایی کمک می کنند.

بهترین منابع غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها

فلفل دلمه، پرتقال، کیوی، توت فرنگی، کلم بروکلی، کلم.

بهترین منابع غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها

سیب، انواع توت ها، انگور، کشمش، آجیل، لوبیا.

مواد غذایی مفید برای دهان و دندان
مواد غذایی مفید برای دهان و دندان

غذاهای حاوی پروبیوتیک مفید برای دهان و دندان

هنگامی که صحبت از باکتری در بدن به میان می آید، هر دو نوع باکتری خوب و بد وجود دارد. پروبیوتیک ها بعضی از بهترین ها هستند. تحقیقات بیشتری لازم است، اما در حال حاضر شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه پروبیوتیک ها ممکن است باعث کاهش پلاک و افزایش لک های سالم شوند.

بهترین منابع حاوی پروبیوتیک مفید برای دهان و دندان

ماست، کامبوچا، ماکارونی، میسو و دیگر مواد غذایی تخمیر شده.

غذاهای غنی از آنتوسیانین ها، آرژینین و پلی فنل ها

عناصر دیگری نیز وجود دارند که ممکن است برای سلامتی دهان مفید باشد. تحقیقات بیشتری لازم است، اما برخی از نمونه های امیدوار کننده آنتوسیانین ها هستند (که ممکن است از ایجاد پلاک روی دندانها جلوگیری کنند و با سرطان دهان مبارزه کنند)، آرژینین (یک اسید آمینه مهم که ممکن است تشکیل پلاک را مختل کرده و شانس حفره سازی را مختل کند) و پلی فنل (که ممکن است رشد باکتری های منجر به پلاک را متوقف، از بیماری لثه، حفره سازی و بوی بد جلوگیری کند).

بهترین منابع آنتوسیانین ها

انواع توت ها، انگور، گیلاس، آلو، بادمجان.

بهترین منابع آرژنین

گوشت، سویا، آجیل.

بهترین منابع پلی فنل ها

چای (سیاه و سبز)، انواع توت ها، کتان، کاکائو.

کلام آخر

خوردن مواد غذایی مفید برای دهان و دندان برای سلامت دهانی شما مفیدند. اما هرگز مواردی که دندانپزشک‌ها توصیه می‌کنند را فراموش نکنید. حتی پس از مصرف سالم‌ترین مواد خوراکی این لیست، همیشه باید دهان خود را از باقیمانده غذاها، قند و اسیدها پاک کنید. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن بطور حتم باید در رده بالاترین انتخاب‌های شما باشند ولی اگر در خال حاضر امکان آن وجود ندارد، می‌توانید با جویدن آدامس یا حداقل نوشیدن آب این مواد را از دهان خود پاک کنید.

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

broken teeth

شکستگی دندان رخدادی است که در اثر حوادث ناگوار پیش می آید و ممکن است برای هر فردی اتفاق بیافتد. عدم آگاهی در مورد اقدامات احتیاطی در شرایط خاص منجر به تکه شدن، ترک خوردن و شکستن دندان می شود. در بعضی موارد شکستگی دندان بدون درد است و مشکلی غیر از مسئله زیبایی و بهداشت ایجاد نمی کند. در سایر موارد به دلیل دردناک بودن دندان شکسته ، ترمیم دندان شکسته یک فوریت پزشکی به حساب می آید و نیاز به توجه و درمان فوری دارد.

بررسی انواع شکستگی دندان

از مهمترین انواع شکستگی دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دندان ترک خورده

زمانی که ترک موجود بر سطح دندان به ریشه راه یابد در این صورت از آن به عنوان ترک دندان یاد می شود. اگر ترک دندان زودتر درمان شود می توان به راحتی آن را نجات داد در غیر این صورت چاره ای جز کشیدن دندان نیست

دندان نصف شده

اگر دندان ترک خورده درمان نشود در این صورت سبب نصف شدن دندان می شود ناگفته نماند در بیشتر مواقع نمی توان دندان نصف شده را نجات داد.
شکستگی عمودی ریشه: شکستگی عمودی ریشه معمولا علائم خاصی ندارد در این نوع شکستگی از ریشه به سمت سطح جونده دندان امتداد می یابد. می توان از ملتهب شدن لثه و استخوان به وجود اینگونه شکستگی پی برد.

ترمیم دندان شکسته
ترمیم دندان شکسته

شکستگی کاسپ دندان

اگر سطح جونده ی دندان بشکند این نوع شکستگی را شکستگی کاسپ دندان می گویند معمولا ترمیم شکستگی دندان در این حالت هزینه های بیشتری نسبت به موارد دیگر می طلبد. این نوع شکستگی درد شدیدی را ایجاد نمی کند.

کریز لاین

کریز لاین از جمله خفیف ترین نوع شکستگی است که در آن فقط مینای دندان تحت تاثیر قرار می گیرد این نوع شکستگی معمولا هیچ گونه دردی ندارد ولی زیبایی دندان را از بین می برد. اگر اقدامات لازم انجام نشود ممکن است در سال های بعدی زیان های جدی ایجاد کند.

موارد یاد شده مهمترین انواع شکستگی را تشکیل می دهد معمولا برای درمان همه ی این نوع شکستگی ها روش های مختلفی در دست است.

روش های ترمیم دندان شکسته

روش های پیشنهادی مربوط به معالجه و بهترین روش ترمیم دندان شکسته به علت و میزان آسیب و پوسیدگی دندان بستگی دارد. در اینجا چند روش که دندانپزشکان برای ترمیم دندان شکسته استفاده می کنند را توضیح می دهیم.

باندینگ دندان

یکی از راه‌های ترمیم دندان شکسته باندینگ است. اگر شکستگی در دندان‌هایی جلویی اتفاق افتاده باشد باندینگ یکی از روش‌های درمانی است. باندینگ دندان علاوه بر زیبایی برای ترمیم هم به کار می‌رود، با استفاده از باندینگ دندان مواد پرکننده دندان در سطح میکروسکوپی به لایه مینای دندان متصل می‌شوند. مواد باندینگ اغلب از کامپوزیت تشکیل شده است. مواد مورد استفاده برای باندینگ در نهایت شبیه به دندان طبیعی خواهد شد که در نهایت برای بالا بردن استحکام به دندان نور فرابنفش می‌تابانند.

حتما بخوانید:

زیبایی دندان در خانه

روکش دندان

اگر که قسمتی از دندان کاملا از دست رفته باشد که علت آن می‌تواند پوسیدگی و همچنین شکستگی‌های عمیق و عمودی باشد بهترین راه استفاده از روکش است، که در این صورت با حذف قسمت از بین رفته یک روکش مناسب برای دندان ساخته خواهد شد.

پولیش مینای دندان

از دیگر روش‌های ترمیم دندان شکسته می‌توان به پولیش مینای دندان اشاره کرد. در حالتی که شکستگی مویی و کاملا سطحی باشد. بهترین راه استفاده از پولیش است که با استفاده از این روش می‌توان سطح دندان را هموار کرد و ظاهر دندان را ترمیم کرد. ساده ترین روش درمانی مورد استفاده هنگام ترک دندان یا شکستگی دندان شکل‌دهی دندان است که اغلب به همراه باندینگ مورد استفاده قرار می گیرد.

ونیر دندان

ونیر دندان لایه‌ای از جنس کامپوزیت یا سرامیک به رنگ دندان است که روی سطح ظاهری دندان قرار می‌گیرد. ونیرها پوششی برای نواقص دندان هستند. دلیل عمده استفاده از این روش دوام و همچنین ظاهر زیبای آن است. این روش اغلب برای ترمیم شکستگی دندان‌های جلویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت مراقبت ونیر‌ها عمر طولانی خواهند داشت.

ایمپلنت دندان

همان طور که می‌دانید ایمپلنت یا کاشت دندان پین‌هایی هستند که از متریالی به اسم تیتانیوم ساخته می‌شود و با جراحی در فک بیمار قرار می‌گیرد. ایمپلنت زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شکستگی‌ها عمیق باشند و تا ریشه ادامه داشته باشند، به عبارتی برای نجات خود دندان نتوان کاری کرد، در این صورت دندان کشیده شده و برای جایگزین دندان‌های آسیب دیده و از دست رفته از ایمپلنت استفاده می‌شود.

عصب کشی دندان

یکی دیگر از روش‌های درمانی و ترمیم دندان شکسته عصب کشی است. در این حالت، اگر ترک دندان گسترش پیدا کند و همچنین عفونت و التهاب اطراف دندان آسیب دیده زیاد باشد از این روش استفاده می‌شود. عموما بعد از انجام عصب کشی یک تاج بر روی دندان قرار می‌گیرد که از آن در برابر فشار محافظت می‌کند.

تاج دندان

به عنوان یکی از راه‌های ترمیم دندان شکسته می‌توان به تاج اشاره کرد. با استفاده از تاج از وارد شدن فشارهای ناشی از جویدن غذا به دندان آسیب دیده جلوگیری می‌شود. تاج مانند یک محافظ است که بر روی سطح دندان قرار می‌گیرد، همچنین از افتادن دندان جلوگیری می‌کند و ظاهر زیباتری به دندان می‌بخشد.

سخن کلام

بهترین راه برای جلوگیری از شکستگی دندان این است که در صورت احساس درد و یا مشاهده ترک‌های سطحی به پزشک متخصص مراجعه کنید. دندان پزشک با تشخیص درست یکی از راه‌های ترمیم دندان شکسته انتخاب و انجام شود. فراموش نکنید که با پیگیری زود احتمال بروز مشکلات جدی‌تر را کاهش خواهید داد. همچنین با مراقبت‌ در خوردن غذا و نوشیدنی‌های گرم و سرد نیز می‌توانید احتمال ترک خوردگی‌ها را به شدت کم کنید، زیرا همین ترک خوردگی‌ها گاهی منجر به شکستگی خواهند شد.

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

درمان کیست دندان

درمان-کیست-دندان

کیست، کیسه ای بافتی حاوی مایع یا موادی دیگر است که ممکن است روی لب، گونه، لثه و فک ایجاد شود. به کیست نزدیک دندان کیست دندان نیز گفته می شود. کیست فک بسیار آهسته رشد می‌کند و اکثر بیماران با هیچ علامتی مواجه نمی‌شوند. کیست غالباً به صورت تصادفی در عکس رادیوگرافی‌ مشاهده می‌شود که برای تشخیص دیگر عارضه‌ها گرفته شده است. کیست عفونی دردناک است. بعضی کیست‌ها بسیار بزرگ هستند، به دندان‌های مجاور آسیب می‌زنند و باعث لق شدن آن‌ها می‌شوند.

انواع کیست دندان

شایع‌ترین کیست‌های دهان و دندان به شرح زیر است:

کیست پریفرال یا کیست لثه

این نوع کیست معمولاً روی لثه ایجاد می‌شود و بر ساختار استخوانی دندان تاثیر مستقیم ندارد.

کیست پریودنتال

این نوع کیست زمانی شکل می‌گیرد که پلاک به لثه آسیب بزند و باعث ساییدگی دندان بشود. پس از آن پاکت‌های لثه یا فاصله‌هایی بین لثه‌ها و دندان‌ها ایجاد می‌شود که به محل تشکیل آبسه تبدیل می‌شود.

کیست پری اپیکال

این کیست نتیجه عفونت کردن پالپ یک دندان است که به جز کشیدن دندان درمان دیگری ندارد.

کیست دنتی ژروس

اطراف دندان‌های نهفته مانند دندان عقل ایجاد می‌شود.

کیست ادنتوژنیک یا پریموردیال

این کیست از سلول‌های باقیمانده به جا مانده از جوانه‌های دندان در حال رشد تشکیل می‌شود.

کیست رادیکولار

این نوع کیست با عفونت نوک ریشه‌های دندان همراه است.

کراتوسیست

نوع خاصی از کیست است که عموماً پس از درمان ایجاد می‌شود و به عنوان “تومور ادنتوژنیک کراتوسیست” طبقه‌بندی می‌شود.

آملوبلاستوم تک کیستی

توموری ادنتوژنیک است که تهاجم موضعی دارد.

علائم کیست دندان

کیست بافت نرم توده‌ای کوچک و بدون درد بوده که قطر آن عمدتا کمتر از یک اینچ است. کیست زیر پوست داخل لب پایین، درون گونه‌ها یا لثه‌ها ایجاد می‌شود. کیست معمولاً بدون درد است، مگر آن که عفونی باشد. کیست کوچک ادنتوژنیک داخل فک بدون درد است. اگر کیست ادنتوژنیک بزرگ و عفونی شود، دردناک نیز خواهد شد. کیست باعث برجسته شدن استخوان فک، لق شدن و حرکت دندان نیز خواهد شد.

پیشگیری از کیست دندان

یکی علت های شایع کیست دندان آبسه کردن دندان ها می باشد. بهترین راه برای جلوگیری از آبسه دندان رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد.بنابراین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و استفاده از آب نمک را در طول روز باید جدی بگیرید، تغذیه خود را بهتر کرده و میوه‌ها و سبزیجات بیشتری را در برنامه غذایی خود قرار دهد.

گاهی اوقات، کیست انتهای ریشه دندان به دلیل عفونت ریشه دندان ایجاد می شود. عفونت ریشه دندان هم به علت پوسیدگی دندان که به عصب رسیده و درمان نشده ایجاد می شود. البته عفونت ریشه دندان، می تواند در اثر درمان ناقص ریشه دندان یا عصب کشی ناقص قبلی نیز به وجود آید. عفونت ریشه دندان موضعی بوده و در سیستم سلامت عمومی بدن مشکلی ایجاد نخواهد کرد. ولی موجب تحلیل استخوان شده و شانس حفظ دندان را کاهش می دهد.

حتما بخوانید:

سیلانت‌های دندانی چه هستند و موارد استفاده از آن‎‌ها به چه صورت است؟

انواع درمان کیست دندان

تخلیه کیست لثه یا کیست پریفرال

دندانپزشک عفونت را تخلیه می‌کند تا درد و فشار ناشی از کیست لثه یا کیست پریفرال از بین برود. از آنجایی که پس از کشیدن دندان بین لثه و دندان کشیده شده فضایی داخل پاکت لثه باقی می‌ماند، کافی است بیمار یک دوره آنتی بیوتیک مصرف کند تا عفونت عود نکند.

دندانپزشک پس از برداشتن آبسه فضای خالی آن را تمیز می‌کند تا ذرات باقی‌مانده از دندان پوسیده یا هر گونه آلودگی پاک شود. سپس دندانپزشک دندان را تراش می‌دهد تا سطوح آن صاف شود. به علاوه دندانپزشک لثه را تحریک می‌کند تا دوباره اطراف ریشه‌های دندان رشد کند و فاصله‌های محل جمع شدن پلاک را ببندد.

درمان-کیست-دندان
درمان کیست دندان

جراحی کیست دندان

دندانپزشک برای درمان کیست آن را جراحی می‌کند. جراحی کیست با توجه به اندازه و محل آن به یکی از روش‌های زیر انجام می‌شود:

مارسوپیالیزاسیون (کیسه‌سازی): کیست در عمل جراحی شکافته و باز می‌شود. پس از آنکه غشاء کیست با غشاء مخاطی دهان یکی شد، نقص استخوانی ترمیم می‌شود. بین این دو مرحله معمولاً یک وقفه زمانی یک ساله در نظر گرفته می‌شود. فقط کیست خوش‌خیم را می‌توان به این روش جراحی کرد
انوکلیشن: پوشش داخلی کیست از استخوان و بافت‌های اطراف جدا می‌شود. نقص استخوانی ایجاد شده با سوزاندن، کرایوتراپی (انجماد)، لیزر یا مواد شیمیایی مانند محلول کارنوی درمان می‌شود.
برش دادن: بخشی از استخوان در امتداد کیست بریده می‌شود. عدم یکپارچگی استخوان با پیوند استخوانی گرفته شده از ناحیه‌هایی مانند استخوان مفصل ران یا پا (فمور یا استخوان ران) ترمیم می‌شود. پیچ‌ها (اسکروها) و صفحه‌های تیتانیومی برای تثبیت استخوان به کار برده می‌شود.
کاهش فشار: دندانپزشک گاهی ابتدا کیست بزرگ را باز می‌کند تا کیست قبل از انوکلیشن منقبض شود.

عصب‌کشی برای درمان کیست پری اپیکال

کیست پری اپیکال نتیجه عفونت کردن داخل پالپ (مغز) دندان است و برای درمان آن باید عصب کشی انجام شود.

کلام آخر

همان طور که می دانید بهترین راه درمان بیماری پیشگیری از آن است شما با رعایت بهداشت دهان و دندان خود می توانید از بروز هرگونه کیست دندانی جلوگیری کنید. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از آب نمک می تواند شما را از کیست دندانی دور نگه دارد.

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

آیا بیماری لثه باعث تشدید کرونا می شود؟

امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا تحقیقاتی برای شناسایی عوامل موثر بر تشدید علام این ویروس انجام شده. یکی از این علائم بیماری لثه می باشد. سوالی که ذهن اکثر محققان را در گیر کرده بود این است که آیا بیماری لثه باعث تشدید کرونا می شود؟

پریودنتیت چیست؟

بیماری های لثه یکی از بیماری های رایج دهان است که به دلیل عدم آگاهی نادیده گرفته می شود زیرا این بیماری ها اغلب بدون درد هستند و این موضوع خود باعث عدم توجه به آن شده است. پریودنتیت یک شکل جدی از بیماری لثه است که نیمی از بزرگسالان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پریودنتیت باعث التهاب لثه می‌شود و در صورت عدم درمان، التهاب آن می‌تواند به تمام بدن گسترش یابد.

رابطه بین بیماری لثه و شدت بیماری کرونا

کووید ۱۹ با یک واکنش التهابی مرتبط است که می‌تواند کشنده باشد. بنابراین، مطالعه جدید رابطه بین التهاب لثه و عوارض کووید ۱۹ را بررسی کرده است. این یک مطالعه موردی و مراقبتی در کشور قطر بود که دارای سوابق الکترونیکی بهداشتی حاوی داده‌های پزشکی و دندانپزشکی است. این مطالعه شامل ۵۶۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ بین ماه‌های فوریه و ژوئیه سال ۲۰۲۰ بود. از این تعداد ۴۰ نفر دارای عارضه (مراجعه به بخش ICU، نیاز به دستگاه تنفس یا مرگ) بودند و ۵۲۸ مورد عارضه‌ای نداشتند.

اطلاعات در مورد بیماری لثه و سایر عواملی که ممکن است با عوارض کووید ۱۹همراه باشد، از جمله شاخص توده بدن (BMI)، سیگار کشیدن، آسم، بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا جمع آوری شد. همچنین داده‌ها در مورد سطح خون مواد شیمیایی مربوط به التهاب در بدن به دست آمد.

آیا بیماری لثه باعث تشدید کرونا می شود؟
آیا بیماری لثه باعث تشدید کرونا می شود؟

نتایج تحقیقات

از ۵۶۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در این مطالعه، ۲۵۸ نفر (۴۵ درصد) به بیماری لثه مبتلا بودند. بعد از اصلاح بر اساس سن، جنس، شاخص توده بدنی، وضعیت استعمال دخانیات و سایر شرایط، نسبت احتمال بروز عوارض “Covid-۱۹” در بیماران مبتلا به بیماری لثه، در مقایسه با افراد فاقد بیماری لثه، ۳.۶۷ درصد برای تمام عوارض کووید ۱۹، و ۳.۵۴درصد برای پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه، ۴.۵۷ درصد برای نیاز به دستگاه تنفس، و ۸.۸۱ درصد برای مرگ بوده است.

اگر بین علت پریودنتیت و افزایش میزان نتایج منفی در بیماران کووید ۱۹ رابطه علتی برقرار شود، ایجاد و حفظ سلامت لثه ممکن است به بخشی مهم در مراقبت از این بیماران تبدیل شود.

پروفسور ماریانو سانز از دانشگاه کامپلوتنس در مادرید اسپانیا که یکی از نویسندگان این تحقیق است، تصریح کرد: باکتری‌های دهان در بیماران پریودنتیت می‌توانند ریه‌ها را دچار عفونت کنند، به ویژه در کسانی که از دستگاه تنفس استفاده می‌کنند.

او با بیان اینکه ممکن است این امر به وخیم شدن وضعیت بیماران کووید ۱۹ منجر شود و خطر مرگ را افزایش دهد، گفت: کارکنان بیمارستان باید بیماران کووید ۱۹ مبتلا به التهاب لثه را شناسایی کرده و از دارو‌های ضد عفونی کننده خوراکی برای کاهش انتقال باکتری استفاده کنند.

حتما بخوانید:

آیا جرم گیری باعث سفید شدن دندان می شود؟

پروفسور شاپیرا توضیح داد که رابطه بین پریودنتیت و بیماری‌های ریوی از جمله آسم، ذات الریه و بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) کاملاً ثابت شده است. این مطالعه شواهد بیشتری در مورد ارتباط بین بهداشت دهان و دندان و بیماری تنفسی اضافه می‌کند. این یک بیماری شایع است اما می‌توان از آن پیشگیری و درمان کرد.

پروفسور نیکولاوست، دبیرکل اتحادیه اروپا برای بیماری پریودنتال نیز گفت: این مطالعه ارتباط دیگری بین بیماری پریودنتال و سلامت سیستمیک ما را برجسته می‌کند و نیاز به مراقبت‌های مداوم و مستمر دندانپزشکی را برای افراد در معرض خطر بیماری لثه و یک رویکرد پیشگیرانه قوی در برابر التهاب لثه در مردم تأکید می‌کند.

روش های پیشگیری از بیماری لثه

بهداشت دهان و دندان مناسب و مداوم مؤثرترین راه برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامت لثه می‌باشد. بیماران همیشه باید طبق توصیه دندانپزشک خود مسواک بزنند، نخ دندان بکشند و از یک دهانشویه ضد باکتریایی استفاده کنند. راهنمایی‌های دیگر شامل تعویض مسواک هر سه ماه یک بار و استفاده از مسواک بین دندانی برای تمیز کردن بهینه خواهد بود. برخی از تغییرات شیوه زندگی نیز می‌توانند مفید باشند، از جمله:

آیا بیماری لثه باعث تشدید کرونا می شود؟
آیا بیماری لثه باعث تشدید کرونا می شود؟
  • با مسواک زدن مرتب با مسواک نرم و برقی و استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید تایید شده توسط دندانپزشک، ایجاد پلاک می‌تواند به حداقل برسد. ثابت شده است که وجود تریکلوسان همراه با فلوراید تشکیل پلاک روی دندان‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • یک بار نخ دندان کشیدن در روز، راه دیگری برای از بین بردن پلاک بین دندان‌ها و دیگر نواحی است که دسترسی به آن‌ها دشوار می‌باشد.
  • بررسی‌های منظم توسط دندانپزشک نیز مهم است. دندانپزشک قادر به حذف پلاک و تارتار (پلاک سفت شده) خواهد بود که بیش از حد متراکم شده و پاک کردن آن با مسواک یا نخ دندان ممکن نیست.
  • هنگامی که دندانپزشک پلاک را حذف می‌کند، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم موجب کاهش ایجاد پلاک می‌شود. حتی با رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان، پلاک دوباره تجمع پیدا خواهد کرد.
  • نقایص دندانی، از قبیل روی هم افتادگی دندان‌ها، پر شدگی معیوب، و مشکلات روکش و دیگر ترمیم‌ها را اصلاح نمایید.
  • از سیگار کشیدن اجتناب کنید.
  • مصرف قند و شکر را محدود کنید.
  • آب فراوان بنوشید.

در آخر

بیماران در صورتی که دچار علائم التهاب لثه شوند، باید به دندانپزشک خود مراجعه نمایند، مخصوصا اگر مراقبت‌های خانگی نشانه‌ها را بهبود نبخشد. یک متخصص دندانپزشکی معتبر می‌تواند علائم را ارزیابی کند، بیماری را تشخیص دهد و یکی از درمان‌های مورد بحث در بالا را توصیه نماید. از دکتر بپرسید

  • مجید پورسادات