خمیردندان

خمیر دندان طبیعی ، خمیر دندان روزانه ، خمیر دندان سفید کننده

خمیردندان

خمیر دندان طبیعی ، خمیر دندان روزانه ، خمیر دندان سفید کننده

  • ۱
  • ۰

vitamin D

ویتامین D یکی از مهم ترین ویتامین ها برای سلامت بدنمان و مخصوصا دندان هایمان می باشد.قسمت عمده بافت دندان های ما از کلسیم تشکیل شده است و کلسیم به کمک ویتامین D جذب می شود.بنابراین نقش ویتامین D بر دندان ها بسیار مهم و ضروری است.

نقش ویتامین D در سلامت دندان ها چیست؟

قسمت عمده بافت دندان های ما از کلسیم تشکیل شده است و کلسیم به کمک ویتامین D جذب می شود. هنگامی که بیماران از بیماری های لثه رنج می برند، در واقع مشکل از استخوان ها می باشد که ضعیف شده اند و دندان ها در جای خود به درستی قرار نمی گیرند. این امر باعث قرمزی، خونریزی و التهاب لثه می شود که در صورت عدم درمان در نهایت می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. از این رو نقش ویتامین D در سلامت دندان ها، اثبات شده می باشد.

نقش ویتامین D بر دندان ها
نقش ویتامین D بر دندان ها

ویتامین D به عنوان ضد التهاب در بدن عمل می کند. این ویتامین یک محرک مهم در سیستم ایمنی بدن است. هنگامی که سلامت سیستم ایمنی بدن شما در بهترین حالت باشد، احتمال عفونت های باکتریایی در لثه و قسمت های دیگر بدن کم تر است. از آن جایی که این ویتامین به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند، می توان گفت نقش ویتامین D در سلامت دندان ها، حفاظت از دندان، لثه و دهان در برابر باکتری ها می باشد.

اگر کمبود ویتامین D دارید، احتمالاً دچار پوسیدگی در دندان و بیماری لثه خواهید شد. متأسفانه، بسیاری از افراد به درستی نمی دانند که این ویتامین چقدر برای بدن حیاتی است یا برای دندان های شما چه فوایدی دارد. کمبود این ویتامین در بدن می تواند علاوه بر داشتن دندان های ضعیف، به افزایش خطر ابتلا به عفونت، ایجاد پوکی استخوان و سایر موارد بهداشتی منجر شود.

سلامت دندان با ویتامین D چگونه تامین می شود؟

بدن شما ویتامین D را به شکل فعال آن که کلسیتریول است، تبدیل می کند. کلسیتریول سپس در بدن پخش می شود و باعث رشد سلول، کمک به مبارزه با عفونت و کاهش التهاب می شود. مقابله با عفونت هایی که منجر به بیماری لثه می شوند، به سلامت دندان ها کمک می کند و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

به طور خلاصه کلسیم و ویتامین D برای سلامت عمومی، قدرت استخوان ها و دندان ها بسیار مهم است. با اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب، بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین D می شوند. بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنیم به اندازه کافی ویتامین D از رژیم غذایی و مکمل ها دریافت می کنیم. همچنین مهم است که معاینات شش ماهه خود را انجام داده و هنگامی که متوجه شدید بیماری لثه دارید با پزشک خود تماس بگیرید تا بتواند سلامت دهان و دندان شما را تا حد ممکن ارتقا دهد.

غذاها و خوراکی‌هایی که منابع ویتامین D هستند

غذاهای حیوانی

بعضی از مواد غذایی که دارای منشا حیوانی دارند دارای منابع زیادی از ویتامین دی می باشند. مانند گوشت ماهی،گوشت قرمز، تخم مرغ و…که در اینجا ما به برخی از این منابع می پردازیم.

ماهی سالمون

سالمون نوعی ماهی پرچرب پرطرفدار و یکی از منابع غنی ویتامین D است. ۱۰۰ گرم از ماهی سالمون حاوی حدود ۳۶۱ الی ۶۸۵ واحد ویتامین D است. اما دقیقا مشخص نشده است که این مقدار از ویتامین D برای ماهی‌های دریایی است یا ماهی‌های پرورشی. شاید اصلا این موضوع اهمیت نداشته باشد اما می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

نقش ویتامین D بر دندان ها
نقش ویتامین D بر دندان ها

شاه ماهی و ساردین

شاه ماهی در سراسر جهان مصرف می‌شود. این ماهی به اشکال خام، کنسروی، دودی و نمک‌سود سرو می‌شود. این ماهی همچنین منبع غنی ویتامین D است. شاه ماهی تازه‌ی اقیانوس اطلس در هر ۱۰۰ گرم، حاوی ۱۶۲۸ واحد ویتامین D است. این رقم چهار برابرِ شاخص میزان نیاز روزانه ویتامین D است.

روغن جگر ماهی

روغن جگر ماهی یکی از مکمل‌های پرطرفدار است. اگر ماهی دوست ندارید، می‌توانید با مصرف روغن جگر ماهی مواد مغذی خاص مورد نیاز بدن خود را که در دیگر منابع به‌سختی یافت می‌شود، تأمین کنید.

روغن جگر ماهی همچنین منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین A است. با این حال دریافت مقدار بیش از اندازه‌ی ویتامین A می‌تواند مضر و خطرناک باشد. پس بهتر است در مصرف روغن جگر ماهی دقت و احتیاط کنید و بیش از مقدار نیاز بدن‌تان، مصرف نکنید.

کنسرو ماهی تن

بسیاری از افراد کنسرو ماهی تن سبک را به‌دلیل طعم و بوی ملایم آن دوست دارند. به علاوه چون کنسرو ماهی را می‌توان در خانه برای مدت طولانی‌تری نگه‌داری کرد، رغبت زیادی برای مصرفش وجود دارد. همچنین قیمت آن نسبت به ماهی تازه ارزان‌تر است.

حتما بخوانید:

تأثیر غرغره آب نمک بر بهبود ویروس کرونا

کنسرو ماهی تن در هر ۱۰۰ گرم، حاوی ۲۳۶ واحد ویتامین D است. این مقدار بیش از نیمی از شاخص RDI است. همچنین این کنسرو حاوی ویتامین ب۳ و ویتامین ‌K است.

نقش ویتامین D بر دندان ها
نقش ویتامین D بر دندان ها

میگو

میگو یکی از محبوب‌ترین نوع سخت‌پوستان است. برخلاف سایر منابع ویتامین D که پرچرب هستند، میگو میزان چربی بسیار پایینی دارد. به‌رغم این موضوع، این ماده‌ی مغذی حاوی مقدار زیادی ویتامین D است. در هر ۱۰۰ گرم میگو ۱۵۲ واحد ویتامین D وجود دارد که معادل ۳۸ درصد شاخص RDI است. میگو حاوی اسید چرب امگا۳ نیز هست اما این مقدار نسبت به سایر موادی که ویتامین D زیادی دارند، کمتر است.

زرده‌ی تخم‌مرغ

خبر خوب برای افرادی که ماهی دوست ندارند: غذاهای دریایی تنها منابع ویتامین D نیستند. تخم‌مرغ کامل، منبع خوبی است؛ همچنین یک غذای خوشمزه و مغذی نیز محسوب می‌شود. بیشترین پروتئین تخم‌مرغ در سفیده‌ی آن است، اما چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی آن عمدتا در زرده وجود دارد. زرده‌ی یک تخم‌مرغ صنعتی معمولی، حاوی ۱۸ الی ۳۹ واحد ویتامین D است که مقدارش خیلی هم زیاد نیست. اما ویتامین D موجود در تخم‌مرغ مرغ‌های محلی که در مراتع و زیر نور آفتاب رشد کرده‌اند، ۳ الی ۴ برابر بیشتر است.خوردن تخم‌مرغ‌های محلی یا تخم‌مرغ‌های صنعتی با ویتامین D زیاد، می‌تواند به تأمین نیاز روزانه‌ی این ویتامین کمک زیادی کند.

شیر گاو

شیر گاو، یعنی همان شیری که اکثر مردم می‌نوشند، به‌طور طبیعی منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی از جمله کلسیم، فسفر و ریبوفلاوین است. در برخی از کشورها شیر گاو با ویتامین D غنی می‌شود. در هر فنجان (۲۳۷ میلی‌لیتر) از شیر گاو، ۱۳۰ واحد یا به عبارتی ۳۳ درصد از شاخص RDI وجود دارد.

غذاهای گیاهی

قارچ

به استثنای غذاهای غنی‌شده، قارچ تنها منبع طبیعی ویتامین D است. قارچ‌ها نیز مانند انسان، اگر در معرض پرتوهای فرابنفش قرار بگیرند، می‌توانند این ویتامین را تولید کنند. قارچ‌ها ویتامین D2 تولید می‌کنند و حیوانات ویتامین D3. اگرچه ویتامین D2 به بالا بردن سطح ویتامین D خون کمک می‌کند اما تأثیر آن به‌اندازه‌ی ویتامین D3 نیست.

نقش ویتامین D بر دندان ها
نقش ویتامین D بر دندان ها

غلات و بلغور جو دوسر

غلات خاص و صبحانه‌‌های فوری حاوی بلغور جو دوسر با ویتامین دی غنی شده‌اند. نیم فنجان از این مواد می‌تواند ۵۵ الی ۱۵۴ واحد ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین کند که معادل ۳۹ درصد شاخص RDI است. غلات غنی‌شده و بلغور جو دوسر ویتامین D کمتری نسبت به منابع طبیعی دارند، اما می‌تواند روش مناسبی برای افزایش مصرف این ویتامین باشد.

شیر سویا

چون تقریبا تمامی منابع ویتامین D در محصولات حیوانی یافت می‌شود، گیاهخواران در معرض خطر ابتلا به کمبود این ویتامین هستند. به همین علت شیرهای گیاهی مانند شیر سویا غنی‌سازی می‌شوند تا حاوی ویتامین D و ویتامین‌ها و تمامی مواد معدنی‌ای شود که در شیر گاو وجود دارد.

آب پرتقال

حدود ۷۵ درصد مردم در سراسر جهان از مشکل عدم تحمل لاکتوز رنج می‌برند. ۲ الی ۳ درصد این جمعیت هم به شیر آلرژی دارند. به همین دلیل برخی از کشورها آب پرتقال را با ویتامین D و سایر مواد مغذی مانند کلسیم غنی می‌کنند. با یک فنجان آب پرتقال غنی‌شده (۲۳۷ میلی‌لیتر) برای صبحانه می‌توانید روزتان را با ۱۴۲ واحد ویتامین D یا ۳۶ درصد شاخص RDI آغاز کنید.

قرارگیری در معرض نور خورشید

بیشتر افراد حداقل بخشی از ویتامین D موردنیازشان را از طریق نور خورشید دریافت می‌کنند.  فصل، ساعت روز، طول روز، پوشش ابر، مه‌دود، محتوای ملانین پوست و ضد آفتاب از جمله عواملی‌اند که بر تابش فرابنفش و ساخت ویتامین D اثر می‌گذارند. هوای کاملا ابری تا ۵۰ درصد و سایه‌ ناشی از آلودگی شدید، تا ۶۰ درصد انرژی فرابنفش را کاهش می‌دهد. پرتوی فرابنفش نوع B از شیشه عبور نمی‌کند؛ به‌ همین‌ دلیل قرارگرفتن در آفتاب آن هم در خانه و از پشت پنجره ویتامین D تولید نمی‌کند. ضدآفتاب با عامل حفاظتی از خورشید تولید ویتامین D را مختل می‌کند. البته در عمل، مردم به‌مقدار کافی و به‌طور منظم از ضدآفتاب استفاده نمی‌کنند یا تمام پوست قرارگرفته در معرض نور خورشید را نمی‌پوشانند. بنابراین حتی زمانی‌ که از ضدآفتاب استفاده شده است، پوست مقداری ویتامین D تولید می‌کند.

  • ۰۰/۰۲/۱۲
  • مجید پورسادات

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی