خمیردندان

خمیر دندان طبیعی ، خمیر دندان روزانه ، خمیر دندان سفید کننده

خمیردندان

خمیر دندان طبیعی ، خمیر دندان روزانه ، خمیر دندان سفید کننده

۱۸ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دندان قروچه کودکان

دندان قروچه یا ساییدن دندان ها، عادتی است که ممکن است به دلایل ذهنی و روانی مانند استرس یا دلایل جسمی مانند کمبود ویتامین و انگل گوارشی ایجاد شود. در این مقاله به بررسی عوارض و علائم دندان قروچه و راهکارهای درمان آن میپردازیم.

رفع دندان قروچه کودکان

آیا پایان روز و زمان خواب شبانه، برای کودک شما نیز زمان شروع دندان قروچه است؟ حدود ۱۵ تا ۳۳ درصد کودکان و ۸ درصد از بزرگسالان، به مشکل دندان قروچه دچار هستند. دندان قروچه کودکان می­تواند مینای دندان را دچار فرسایش و خوردگی کند و دندان­ها را با خطر جدی پوسیدگی مواجه سازد. والدین می­توانند با شناسایی علت دندان قروچه، در سدد رفع مشکل برآمده و از آسیب­ های بیشتر پیشگیری نمایند.

در اکثر موارد، دندان قروچه کودکان، پس از به خواب رفتن آنان اتفاق می­افتد، بنابراین آنها متوجه این حرکت نمی­شوند.

عادت دندان قروچه همیشه به یک شکل دیده نمی­شود و ممکن است در هر کودکی، متفاوت از دیگران باشد. همچنین اثرات مخرب دندان قروچه و ساییدگی دندان­ها، در بعضی کودکان بیشتر ظاهر شده و در بعضی دیگر، چندان دیده نمی­شود.

عوارض دندان قروچه

  • ساییده شدن مینای دندان­ها به دلیل دندان قروچه، در برخی مواد باعث احساس درد در زمان ساییدن دندان­ها و افزایش حساسیت دندان­ها به سرما و گرما خواهدشد.
  • ممکن است کودکان مبتلا به این عادت، در ناحیه فک، گوش و سر نیز احساس درد شدید نمایند.
  • شکستگی، کوتاهی و ساییدگی و لب­پر شدن دندان­ها، از عوارض دندان قروچه و سهل­ انگاری در درمان آن است.
  • دندان قروچه به دلیل ایجاد سر­وصدای مزاحم، به راحتی می­تواند خواب کودک و اطرافیان او را مختل نماید و مشکلات بعدی را به دلیل کمبود خواب ایجاد کند.

چگونه می­توان دندان قروچه در کودکان را تشخیص داد؟

برای تشخیص دندان قروچه، کافی است هنگامی که کودک شما به خواب رفته­ است، به حرکات دهان و صدای آن دقت کنید. صدای خاص دندان قروچه، با سایر صداهای معمول خواب (مانند خرخر کردن) متفاوت است. اگر متوجه شدید که کودک شما مبتلا به عادت دندان قروچه است، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا از آسیب­هایی همچون ساییدگی مینا، خوردگی و شکستگی دندان­ها جلوگیری نمایید.

علت دندان قروچه کودکان

  • دندان قروچه کودکان در خواب، ممکن است دلایل متفاوتی داشته­ باشد. استرس و فشار روانی، ممکن است مهم­ترین علت دندان قروچه در کودکان زیر ۲ سال ( حتی کودکان بزرگتر و نوجوانان ) باشد.
  • در برخی موارد کمبود ویتامین و مواد معدنی نیز ممکن است منجر به دندان قروچه در کودکان ۳ ساله (و بزرگتر یا کوچکتر) شود.
  • عادت­ دندان قروچه، ممکن است یکی از علائم ابتلای کودک به اوتیسم باشد. دندان قروچه در برخی کودکان مبتلا به اوتیسم مشاهده شده­است.
  • استرس و فشار روانی، محتمل­ ترین علت ایجاد عادت دندان­ قروچه در کودکان است. احساس خشم یا نگرانی می­تواند این عادت دندانی مخرب را تشدید کند. به عنوان مثال، نگرانی از امتحانات مدرسه، یا اضطراب به دلیل ایجاد شرایط جدید (مانند تولد یک خواهر یا برادر جدید، یا عوض شدن معلم مدرسه) ذهن کودک را تحریک کرده و او برای رهایی از استرس شدید، به طور ناخودآگاه، دندان قروچه می­کند. در برخی موارد کودکان در زمان بیداری و در طول روز نیز دندان­های خود را به هم می­سایند. استرس، مهم­ترین علت دندان قروچه کودکان در روز به شمار می­رود.
  • دندان قروچه کودک در بیداری ، می­تواند دلایل دیگری نیز داشته ­باشد. کودکان بیش ­فعال، ممکن است بیش از سایر کودکان به عادت دندان قروچه یا سایر تیک­های عصبی مبتلا شوند.
  • وجود انگل در سیستم گوارش کودکان، موجب ترشح مواد سمی در بدن آنان شده و اعصاب کودکان را به رفتارهایی همچون دندان قروچه تحریک می­کند. انگل­های گوارشی در میان خردسالان و کودکان بسیار متداول بوده و موجب ایجاد عادت دندان قروچه انگلی خواهند شد.

حتما بخوانید:

چگونه بهداشت دهان و دندان را برای کودکان سرگرم کننده کنیم؟

روش­های رفع دندان قروچه کودکان

اولین مرحله درمان دندان قروچه کودکان، شناخت علت اصلی آن است. برای ریشه­ یابی علت دندان قروچه کودک خود، بهتر است از مشاور کمک بگیرید. در مرحله بعد برای درمان دندان قروچه و درد و پوسیدگی ناشی از آن باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

اگر دندان قروچه کودک شما، ناشی از استرس و فشار روانی است، با روش­هایی همچون تنظیم برنامه خواب روتین، تعریف داستان، پخش موسیقی ملایم، خواندن لالایی یا ماساژ قبل از خواب، می­توانید به کاهش اضطراب در زمان خواب کمک کرده و این عادت کودک را بهبود دهید.

ممکن است دندانپزشک برای رفع دندان قروچه کودکان، درمان­های متفاوتی را پیشنهاد کند:

  • استفاده از گارد محافظ دندان، برای جلوگیری از ساییدگی و خوردگی دندان­ها
  • کمک به کودک برای کاهش فشار عصبی
  • درمان مشکلات زمینه­ای مانند انگل­های گوارشی یا کمبود ویتامین
  • نرمش­های کششی و آرامش ­بخش قبل از خواب
  • نوشیدن آب کافی قبل از خواب
  • تقویت عمومی بدن با ویتامین­ها و مواد معدنی، خصوصا ویتامین B5، کلسیم و منیزیوم.

گارد محافظ دندان قروچه چیست؟

در مواردی که دندان قروچه شدید است، دندانپزشک برای جلوگیری از آسیب و شکستگی دندان­ها استفاده از گارد محافظ شفاف را تجویز می­کند. این محافظ، با قالب­ گیری از دندان­های بیمار ساخته می­شود و نرم و انعطاف ­پذیر است. گارد محافظ دندان قروچه بسیار شبیه به محافظ دندان مورد استفاده ورزشکاران است.

دندان قروچه کودکان در خواب طب سنتی

طب سنتی برای درمان خانگی دندان قروچه کودکان در خواب ، راهکاریی پیشنهاد داده­است. ریشه اصلی عادت دندان قروچه ممکن است دلایل روانی، مانند استرس، یا مشکلات جسمی مانند کمبود ویتامین و انگل­های گوارشی باشد.

برای تسریع درمان، ضمن برطرف کردن علت و ریشه اصلی مشکل دندان قروچه، می­ توانید از راهکارهای طب سنتی و درمان­های خانگی برای رفع این مشکل بهره بگیرید:

  • استفاده از روغن اسطوخودوس یا لاوندر و استنشاق رایحه آن در زمان خواب
  • عدم استفاده از خوراکی­ های کافئین­ دار قبل از خواب
  • کمپرس گرم در ناحیه فک و دندان­ها برای آرامش و رهایی عضلات فک و صورت
  • ماساژ صورت و فک و دهان پیش از خواب
  • ماساژ عضلات گردن و صورت و فک با روغن بادام و روغن اسطوخودوس
  • سعی بر سرگرم شدن با فعالیت­هایی که عضلات فک را درگیر نمی­کنند.
  • عدم مصرف آدامس و سقز
  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

تاج گذاشتن روی دندان ، عضوی مصنوعی است که می­تواند دندان­های آسیب دیده را پوشش داده و در برابر آسیب­های بیشتر از آنها حفاظت کند. تاج یا روکش دندان از مواد مختلفی مانند فلزات گرانبها، استیل، پورسیلین یا سرامیک ساخته می­ شوند.

تاج گذاشتن روی دندان

تاج دندان، سرپوش یا روکشی مصنوعی با شکل و اندازه دندان طبیعی است. وظیفه تاج دندان پوشش دادن دندان زیرین و حفاظت از آن است.

هنگامی که تاج دندان در جای خود نصب شود، همه قسمت­های قابل رؤیت دندان را پوشش داده و ظاهری بی عیب و نقص را برای دندان به وجود می آورد.

تاج دندان کجاست؟

همان­طور که می­دانید ریشه دندان در قسمت زیر آن و درون لثه قرار دارد. تاج دندان به روکشی مصنوعی گفته می­شود که بدنه (قسمت قابل رؤیت دندان) آسیب دیده دندان را پوشش داده و از آن محافظت می­کند.

تاج گذاشتن روی دندان و روکش دندان چه کاربردی دارد؟

تاج یا روکش دندان، در مواقع متعددی به کار می­رود:

  • گاهی برای حفاظت از دندان ضعیف و پوسیده از تاج یا روکش دندان استفاده می­شود. در مواردی که دندان ضعیف و شکننده شده­ و بیم شکستگی و ترک­ خوردگی وجود دارد، از تاج دندان استفاده می­ شود.
  • در مواقعی که دندان شکسته شده­ و یا به سختی آسیب دیده­ باشد، برای کنار هم نگه­ داشتن تکه­ های شکسته­ شده، از روکش یا تاج دندان استفاده می ­شود.
  • برای آراستگی و حفاظت از دندان­هایی با پرشدگی زیاد (به طوری که مقدار زیادی از عاج دندان باقی نمانده­ باشد) از روکش دندان استفاده می­شود.
  • برای نگه داشتن بریج یا پل دندانی در جای خود، ممکن است از روکش یا تاج دندان استفاده شود.
  • برای آراستگی و پوشش دهی دندان­هایی با تغییر شکل شدید و تیرگی غیرقابل درمان، از تاج دندان استفاده می­شود. (به عنوان مثال برای ترمیم دندان­هایی که بر اثر عادت دندان قروچه ساییده و کوتاه شده­اند، تاج دندان جلو به کار می­رود)
  • برای پوشش دهی ایمپلنت دندانی یا دندان مصنوعی از روکش استفاده می­ شود.
  • گاهی فقط به منظور زیبایی بیشتر دندان­ها و ایجاد آرایش جدید در آنها، از روکش دندان استفاده می­کنند.

کودکان در چه مواردی به تاج دندان نیاز دارند؟

گاهی اوقات دندانپزشک روی دندان­های شیری کودکان روکش یا تاج نصب می­کند. موارد زیر از جمله کاربردهای تاج دندان شیری هستند:

  • حفاظت از دندان شیری که به شدت دچار پوسیدگی شده­ و قابلیت پر کردن نداشته­باشد.
  • پیشگیری از پوسیدگی دندان به خصوص در کودکانی که قادر به رعایت بهداشت دهانی نیستند.(کودکانی با معلولیت جسمی یا ذهنی)
  • حفاظت از سلامت دندان در کودکانی که قادر به همکاری با دندانپزشک نیستند و برای اعمال دندانپزشکی ناچار به بیهوشی عمومی هستند. در این موارد برای کاهش دفعات بیهوشی و عوارض ناشی از آن از روکش دندان (ترجیحا استیل) استفاده می­شود.

حتما بخوانید:

ایمپلنت تک دندان چیست و چه مزایایی دارد؟

مواد تشکیل دهنده تاج دندان

  • تاج دندان از چه موادی ساخته می­شود؟
  • کدام متریال برای هریک از موارد روکش دندان مناسب است؟

روکش دندان ممکن است از متریال گوناگونی ساخته شود.  روکش دندان تمام استیل، روکش دندان طلا، روکش دندان پورسیلین و فلز، روکش دندان رزینی و روکش دندان تمام سرامیک، از جمله گزینه ­های قابل انتخاب برای ترمیم دندان و روکش گذاری هستند.

تاج دندان استیل

تاج دندان استیل، بیشتر به عنوان روکشی موقت تا زمان آماده شدن روکش دائمی به کار می­رود. همچنین برای روکش کردن دندان­های شیری کودکان نیز از تاج استیل استفاده می­کنند.

تاج استیل، می­تواند ضمن محافظت از دندان، فضای خالی کافی را برای نصب روکش دائمی دندان حفظ کند.

روکش یا تاج دندان فلزی

تاج-گذاشتن-دندان2
تاج گذاشتن  روی دندان

برخی ترجیح می­دهند از روکش­های فلزی استفاده کنند. طلا، ترکیب کرومیوم- کوبالت، ترکیب نیکل – کرومیوم و پلاتینیوم از جمله فلزات مورد استفاده در ساخت روکش یا تاج دندان هستند.

روکش­های فلزی طول عمر زیادی دارند و به خوبی فشار ناشی از گاز زدن و جویدن را تحمل می­کنند. ظاهر فلزی بسیار براق و هزینه بالا، از جمله معایب روکش­های فلزی هستند. تاج دندان فلزی، بهترین گزینه برای دندان­های خارج از دید هستند.

روکش دندان پورسیلین

دندانپزشک می­تواند روکش دندان پورسیلین را بر اساس رنگ دلخواه فرد و رنگ طبیعی سایر دندان­های او بسازد. روکش­های پورسیلینی دارای دولایه فلز و پورسیلین هستند. روکش پورسیلین بسیار شبیه به دندان طبیعی است.

عیب روکش­های دندان پورسیلین، نمایان بودن لایه فلزی در خط لثه است. (در بعضی موارد)

قسمت­های مختلف تاج دندان پورسیلین، شامل پایه فلزی و روکش پورسیلین است که روی پایه متصل می­شود.

روکش دندان رزینی

روکش­های رزینی نسبت به انواع دیگر روکش­ها، هزینه مناسب­ تری دارند. البته این روکش­ها، نسبت به سایر انواع تاج دندان، شکننده ­تر هستند.

روکش تمام سرامیک یا تمام پورسیلین

روکش­های دندان تمام سرامیک یا تمام پورسیلین، رنگ و ظاهری طبیعی داشته و شباهت زیادی به دندان واقعی دارند.

برخی افراد ممکن است نسبت به روکش­های حاوی فلز حساسیت داشته­باشند، اما روکش­های سرامیکی یا تمام پورسیلینی، حساسیتی ایجاد نمی­کنند. روکش­های سرامیکی و پورسیلین بسیار زیبا بوده و برای استفاده به عنوان تاج دندان جلو ایدئال هستند.

اگر تاج دندان دچار آسیب شود، چه باید کرد؟

دندانپزشک برای ترمیم تاج دندان شکسته، روش­های مختلفی را به کار می­برد. اگر تاج دندان دچار ترک­ خوردگی جزئی شده ­باشد، دندانپزشک با استفاده از مقداری رزین مخصوص (همرنگ دندان)، آن را ترمیم می­کند.

اگر آسیب­ دیدگی تاج دندان شدید باشد، باید مجددا شکل­ دهی و ترمیم شود.

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

رفع بوی بد دهان

رفع بوی بد دهان ، بوی بد دهان مشکلی است که اکثر افراد گاه گاه با آن مواجه میشوند.  بوی بد دهان می­تواند علتهای  متفاوتی داشته باشد. نخستین قدم برای رفع بوی بد دهان، شناسایی عامل ایجاد بوی نامطبوع و درمان آن است.

روش های رفع بوی بد دهان

هنگام هم ­صحبتی و معاشرت با اطرافیان، هیچ چیز مانند بوی بد دهان نمی­تواند اعتماد به نفس را از فرد سلب کرده و در روند ارتباطات اجتماعی وی اختلال ایجاد کند. از بین بردن بوی بد دهان ، تنها با ریشه­یابی این مشکل و یافتن علت بوی بد دهان، امکان­پذیر است. این مشکل ممکن است ناشی از دلایل متعددی باشد که از آن جمله می­توان به پوسیدگی دندان، خشکی دهان، رفلاکس معده، مشکلات گوارشی و عفونت­های دهان و دندان اشاره کرد.

در این مقاله به بررسی دلایل بوی بد دهان و راهکارهای ساده برای رفع بوی بد دهان خواهیم پرداخت.

دلیل بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان یا  Halitosis رایحه­ای نامطبوع است که از دهان به مشام می­ رسد. گاهی این بوی بد، به دلیل شرایط خاص است و به طور موقتی ایجاد شده­ و گاهی نیز نشان دهنده مشکلات جدی­تر و مزمن است.

پوسیدگی دندان

رفع بوی بد دهان
رفع بوی بد دهان

به جای ماندن مواد غذایی روی سطح دندان­ها و عدم رعایت بهداشت دهانی مناسب، موجب شکل­گیری پلاک باکتریایی می­شود. فعالیت این باکتری­ها، ترشح اسید را به همراه خواهدداشت و این اسید، بوی نامطبوعی را در دهان ایجاد می­کند.

هرچه پوسیدگی دندان پیشرفته­تر باشد، فعالیت باکتری­ها و ترشح اسید نیز تشدید شده و به تبع آن بوی بد دهان نیز بیشتر خواهدبود.

برای از بین بردن بوی بد دهان ناشی از دندان خراب، باید به دندانپزشک مراجعه کنید، اما اگر میزان پوسیدگی کم است، می­توانید با روش­هایی مانند مسواک زدن با نمک، شستشوی دندان­ها با خمیردندان ارگانیک رزماری، مسواک زدن با جوش شیرین یا مسواک زدن با کف دریا، پوسیدگی را متوقف کرده و بوی بد ناشی از آن را از بین ببرید.

این موارد، به عنوان داروی گیاهی رفع بوی بد دهان شناخته شده­اند و قرن­هاست که مردم بسیاری برای بهداشت و نظافت دندان و دهان از آنها استفاده می­کنند.

روش های رفع بوی بد دهان

بهداشت دهانی ضعیف

در صورت عدم رعایت بهداشت دهانی مناسب، ذرات غذای به جای مانده در دهان، دچار فساد شده و بوی نامطبوعی را متصاعد می­کنند. گاهی ذرات بسیار ریز غذای مصرف شده، در فضای لابه­لای دندان­ها، زیر لثه یا سایر فضاهای داخلی و دور از دسترس دهان، به دام افتاده و پس از گذشت چند ساعت شروع به تجزیه می­کنند.

حتما بخوانید:

روش های درمان عفونت دندان

این وضعیت باعث ایجاد بوی بد شدید در دهان می­شود. برای رفع بوی بد دهان، در چنین وضعیتی، کافی است پس از هر وعده غذایی، از مسواک و نخ دندان استفاده شود.

مصرف مواد غذایی خاص با بوی شدید

مصرف مواد غذایی با رایحه تند، حتی با وجود رعایت کامل بهداشت دهان، بوی نامطبوعی را ایجاد می­کند. خوراکی­هایی همچون سیر، پیاز، ادویه کاری، بعضی از انواع پنیر، ماهی­ها و نوشیدنی­های اسیدی مانند قهوه، رایحه نامطبوع ماندگاری دارند که تا چندین ساعت به مشام می­رسد.

خشکی دهان

خشکی دهان، به دلیل ترشح کم و ناکافی بزاق به وجود می­آید. بزاق فضای دهان را مرطوب و تازه نگه داشته و به طور مرتب دندان­ها را شستشو می­دهد.

خشکی دهان، گاهی ناشی مصرف کم مایعات و گاهی به دلیل مشکلات و بیماری­های جدی (مانند دیابت) است.

اگر خشکی دهان، به دلیل بیماری­های زمینه­ای نباشد، می­توان با مصرف مایعات به میزان مناسب، آن را برطرف نمو

روش های رفع بوی بد دهان
روش های رفع بوی بد دهان

د.اما در مورد بیماری­هایی همچون دیابت، باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

احساس بوی بد دهان پس از برخاستن از خواب نیز، ناشی از خشکی دهان و عدم ترشح کافی بزاق است. برای رفع بوی بد دهان در صبح، بهتر است پس از بیدار شدن مقداری آب ولرم مصرف بنوشید. در هرصورت، برای رفع بوی بد دهان به دلیل خشکی دهان،  بهتر است به مقدار کافی آب مصرف کنید.

بوی بد دهان ناشی از مشکلات معده و حنجره

رفلاکس معده و عفونت­های موجود در معده، مری، حنجره و حتی سینوس­ها، همگی می­توانند موجب تنفس بدبو و بوی بد دهان شوند.

رفع بوی بد دهان ناشی از معده و رفلاکس، با مصرف دارو طبق تجویز پزشک امکان پذیر است. رفلاکس در اکثر موارد به طور موقتی ایجاد شده و پس از گذشت چند ساعت بهبود میابد. اما در موارد رفلاکس معده مزمن و تکرار شونده، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. تماس مکرر اسید معده با مری می­تواند موجب آسیب جدی آن شود.

عفونت معده، نیز یک بیماری عفونی با علائم شدید بوده و به رسیدگی پزشکی نیاز دارد. اسهال، استفراغ، تهوع، دلپیچه شدید، سردرد و دردهای عضلانی و تب خفیف از علائم عفونت معده هستند. بوی بد و احساس طعم فلز در دهان از دیگر نشانه­های عفونت معده هستند. در چنین مواردی درمان عفونت معده و بوی بد دهان، همزمان و با تجویز پزشک انجام می­شود.

مصرف غذاهای حاوی شکر نیز ممکن است تنفس برخی افراد را بدبو کند. بهتر است چنین افرادی از مصرف غذاهای شیرین و شکردار خودداری کنند.ُ

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

دهانشویه از بین برنده ویروس کرونا

دهانشویه از بین برنده ویروس کرونا ، بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای رعایت بهداشت دهان و دندان خود از دهانشویه به جای استفاده از مسواک و نخ دندان استفاده کنند. برخی افراد هم از دهانشویه در کنار مسواک و نخ دندان استفاده می کنند. ما برای افرادی که از دهانشویه استفاده می کنند خبر خوبی داریم.

استفاده از دهانشویه برای از بین بردن کرونا!

پژوهشگران در موسسه تحقیقاتی کالج پزشکی پن ایالت پنسیلوانیا در آمریکا دریافته‌اند که برخی از دهان‌شویه‌ها می‌توانند در غیرفعال کردن خانواده ویروس کرونای انسانی نقش داشته باشند.

تاثیر برخی دهان‌شویه‌ها در از بین بردن ویروس کرونا

دهانشویه از بین برنده ویروس کرونا
دهانشویه از بین برنده ویروس کرونا

تیمی از محققان به سرپرستی کریگ مایرز، پروفسور میکروبیولوژی و ایمنی‌شناسی، با انجام آزمایش در محیط آزمایشگاه میزان توانایی مواد شوینده حلق و دهان را برای غیرفعال کردن ویروس‌های خانواده کرونا مورد بررسی قرار دادند.

نتایج تحقیقشان نشان می‌دهد که برخی از این دهانشویه ها می‌توانند پس از ابتلا میزان ویروس‌های خانواده کرونا را در دهان کم کنند. و از انتشار بیشتر عامل بیماری کووید-۱۹ جلوگیری کنند.

نتیجه آزمایش‌ها نشان می‌دهد چندین محلول شستشوی حلق و دهان از توانایی قدرتمندی برای از بین بردن ویروس کرونای انسانی برخوردارند.

محققان برای اندازه گیری میزان تاثیر مارک‌های مختلف شوینده‌‌های دهان و حلق، محلول های رقیق شده را در تماس با سلول‌های کشت‌شده

انسانی قرار دادند و سپس تعداد سلول‌ها را شمارش کردند.

بنابر نتایج این آزمایشات، محلول شامپوی کودک ۱ درصد که اغلب توسط پزشکان برای شستشوی سینوس‌ها تجویز می‌شود. بعد از دو دقیقه تماس بیش از ۹۹.۹ درصد ویروس کرونای انسانی را از بین برد.

حتما بخوانید:

تأثیر غرغره آب نمک بر بهبود ویروس کرونا

دهانشویه از بین برنده ویروس کرونا
دهانشویه از بین برنده ویروس کرونا

چندین محصول دهان‌شویه و غرغره نیز در غیرفعال کردن ویروس موثر بودند. بسیاری از این دهان‌شویه‌ها در زمانی حدود ۳۰ ثانیه ۹۹.۹۹ درصد و شماری دیگر در همین زمان ۹۹.۹ درصد ویروس را از بین بردند.

مایرز می‌گوید:

 افرادی که آزمایش کرونای آنان مثبت شده است و در قرنطینه به سر می‌برند، ممکن است بیماری خود را به هنگام صحبت کردن، با عطسه یا سرفه، به افراد همخانه منتقل کنند.   حتی اگر استفاده از این راه‌حل‌ها بتواند انتقال ویروس را تا ۵۰ درصد کاهش دهد باز هم تاثیر عمده‌ای خواهد داشت.

نتایج تحقیقات جدید در نشریه علمی «ویروس شناسی طبی» منتشر شده است.

محققان گفته‌اند در گام بعدی قرار است این محصولات را در آزمایشات بالینی در خصوص بیماران کووید-۱۹ بررسی کنند.

دهانشویه از بین برنده ویروس کرونا

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

از بین بردن ورم لثه

از بین بردن ورم لثه : رایج ترین و شناخته شده ترین نوع بیماری لثه ،ورم لثه است ، شرایطی شامل التهاب در لثه و اطراف طوق دندان که در نتیجه پیشرفت و تجمع پلاک در خط لثه به وجود آمده است که علائم آن، شامل لثه قرمز و ورم کرده و همچنین خونریزی لثه است، که ممکن روی مسواک شما طی یک تست دندانپزشکی مشاهده شود ،می باشد.

ورم لثه اصطلاحی است که برای لثه های ملتهب استفاده می شود. این شرایط به واسطه شکل گیری پلاک که حاصل فعالیت باکتری های مضر در دهان است، رخ می دهد. ورم لثه به طور معمول خود را با خونریزی لثه ها پس از مسواک زدن نشان می دهد.

از آنجایی که ورم لثه خفیف‌ترین شکل بیماری پریودنتال (بیماری لثه) است، در صورت اقدام به موقع به راحتی درمان پذیر است. اما در صورت عدم درمان، شرایط این بیماری وخیم‌تر شده و می تواند به شکل گیری مشکلاتی مانند شل شدن دندان ها و حتی از دست دادن آنها منجر شود. مرحله پیشرفت شدید ورم لثه به نام پریودنتیت شناخته می شود.

پریودونتیت شامل سه مرحله است و درمان سریع و به موقع آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نشانه ها و علائم ورم لثه چیست؟

نشانه ها و علائمی متعددی با پیشرفت ورم لثه شکل می گیرند. از رایج‌ترین نمونه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرمزی و تورم لثه ها
  • خونریزی لثه ها پس از مسواک زدن، بویژه پس از استفاده از نخ دندان
  • حساسیت لثه ها
  • عفونت بین لثه ها و دندان ها
  • بوی بد دهان
  • پس روی لثه ها
  • دندان درد یا شل شدن دندان ها (مرحله شدید)
  • از دست دادن دندان (مرحله شدید)

از بین بردن ورم لثه با درمان پزشکی

رعایت بهداشت خوب دهان و دندان نخستین مرحله درمان ورم لثه است که در این راستا می توان اقداماتی مانند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان روزانه و ترک تنباکو و سیگار کشیدن را مد نظر قرار داد.

برای از بین بردن پلاک و باکتری های مضر در دهان، دندانپزشک می تواند پاکسازی حرفه ای را انجام دهد. بر همین اساس، مراجعه منظم (حداقل یک بار در سال) به دندانپزشک اهمیت دارد.

انواع مختلف دهانشویه های تجاری و تجویزی نیز در بازار موجود هستند.

کلر هگزیدین گلوکونات یک دهانشویه تجویزی است که ورم لثه را با کاهش باکتری های مضر در دهان درمان می کند. این محصول به شکل ژل نیز در دسترس است.

دهانشویه های ضد باکتری عادی که بدون نسخه قابل خریداری هستند نیز زمانی که به همراه مسواک و نخ دندان استفاده شوند به بهبود ورم لثه کمک می کنند.

درمان آب نمک

شستشوی دهان با آب نمک به مدت حدود ۳۰ ثانیه برای کاهش التهاب، پشتیبانی از سلامت لثه ها و تسریع روند بهبودی ورم لثه گزینه ای خوب محسوب می شود، زیرا نمک به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی عمل می کند.

نتایج یک مطالعه هشت روزه در آزمایشگاه بهبودی ورم لثه با شستشوی دو دقیقه ای و سه بار در روز دهان با آب نمک را نشان داد. این مطالعه فواید بلند مدت این کار را مورد بررسی قرار نداد و بر همین اساس انجام مطالعات بیشتر روی انسان پیش از پیشنهاد این روش برای مدت زمان طولانی‌تر نیاز است.

از بین بردن ورم لثه با غرغره روغن های مفید

یکی دیگر از روش های خانگی برای درمان تورم و خونریزی لثه ها غرغره روغن است. غرغره روغن شامل چرخاندن یا نگه داشتن روغن برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در دهان می شود. به طور معمول، یک قاشق غذاخوری از روغن های کنجد، نارگیل، آریمیدادی یا آفتابگردان استفاده می شود.

حتما بخوانید:

درمان دندان درد با لیمو

مطالعات بسیاری فواید این روش برای از بین بردن پلاک، باکتری ها و سلامت کلی دهان و دندان را مورد بررسی قرار داده اند.

روغن کنجد

پژوهش ها در زمینه روغن کنجد نتایجی یکدست را درباره بهبود ورم لثه نشان نداده اند. چندین مطالعه به فواید آن اشاره داشته اند. به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه کاهش پلاک و ورم لثه به واسطه استفاده از روغن کنجد طی ۱۰ روز را نشان داد.

اما همه مطالعه ها کارایی مشابه با دهانشویه های تجویزی را نشان نداده اند. به عنوان مثال: نتایج یک مطالعه با حضور ۵۲ کودک هیچ گونه کاهشی را در جمعیت باکتری های دهان و اثرگذاری روی ورم لثه پس از استفاده روزانه از روغن کنجد به مدت دو هفته را نشان نداد.

روغن آریمیدادی

روغن آریمیدادی یک محصول گیاهی است که در پزشکی سنتی هندی استفاده می شود.

نتایج مطالعه ای جدید با حضور ۴۵ بزرگسال جوان نشان داد که کارایی چرخاندن روغن آریمیدادی دو بار در روز و به مدت ۲۱ روز در زمینه پیشگیری از شکل گیری پلاک و ورم لثه با دهانشویه تجویزی قابل مقایسه بوده است.

با این وجود، باید اشاره داشت که استفاده از این روش با پاکسازی حرفه ای دندان ها و روتین بهداشتی دندان همراه بود.

روغن آفتابگردان

پژوهش ها در زمینه روغن آفتابگردان چندان گسترده نیستند. تنها یک مطالعه با حضور ۱۰ شرکت کننده نشان داده است که نشانگرهای شکل گیری پلاک و ورم لثه طی ۴۵ روز از زمان استفاده از روغن آفتابگردان کاهش یافته اند.

روغن نارگیل

اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به واسطه اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی خود شناخته شده است. این به معنای توانایی بالقوه این روغن در کاهش التهاب لثه و جمعیت باکتری های بد مسبب آن است.

کدام روغن برای از بین بردن ورم لثه بهتر است؟

در مجموع، پژوهش های فعلی نشان داده اند که استفاده از روغن نارگیل در صورت همراهی با مسواک زدن و استفاده منظم از نخ دندان می تواند به اندازه دهانشویه های تجویزی موثر باشد.

اما روغن های نارگیل، آریمیدادی و کنجد گزینه های گران قیمت محسوب می شوند. اگر هزینه برای شما مساله ساز است. استفاده از دهانشویه های ضد باکتری عادی یا نمونه های تجویزی توسط دندانپزشک به همراه مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را مد نظر قرار دهید.

گزینه های موضعی

از زردچوبه و میخک می توان برای تولید یک ژل موضعی که ممکن است التهاب و پلاک را کاهش دهد، استفاده کرد.

ماده فعال موجود در زردچوبه به نام کورکومین دارای ویژگی های ضد التهابی است.

با این وجود، طی مطالعات صورت گرفته استفاده از ژل زردچوبه به اندازه ژل کلر هگزیدین یا دهانشویه های تجویزی کارایی نداشته است.

مشابه با زردچوبه، میخک نیز از ویژگی های ضد التهابی و ضد باکتری برخوردار است. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که میخک از پتانسیل درمان بیماری پریودنتال برخوردار است. متاسفانه، مطالعات گسترده ای در زمینه تاثیر این محصول بر ورم لثه در انسان انجام نشده است و به پژوهش های بیشتر برای کسب نتایج دقیق نیاز است.

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

عصب کِشی یا عصب کُشی دندان

عصب کِشی یا عصب کُشی دندان ؟ عصب کشی یک پروسه دندانپزشکی است که شامل از بین بردن بخش داخلی و نرم دندان یا پالپ (pulp) است. پالپ از اعصاب، بافت همبند و عروق خونی ساخته شده است که به رشد دندان کمک می‌کند. در بیشتر موارد، دندانپزشک عمومی یا متخصص اندودنتیست عصب کشی را تحت بی حسی موضعی انجام خواهند داد.

عصب کِشی یا عصب کُشی دندان ؟

چه زمانی عصب کشی نیاز پیدا خواهیم کرد؟

عصب کشی هنگامی انجام می‌شود که قسمت داخلی یک دندان که به آن پالپ نیز گفته می‌شود آسیب ببیند و یا دچار التهاب و عفونت شود. حتی اگر پالپ یا مغز دندان از بین رفته باشد و یا در اصطلاح مرده باشد، بخش بالایی دندان یا همان تاج می‌تواند کماکان دست نخورده باقی بماند. از بین بردن پالپ دندان آسیب دیده یا آلوده، بهترین روش برای حفظ ساختار دندان‌ها است.

عصب کِشی یا عصب کُشی دندان، کدام اصطلاح درست است ؟

عصب کِشی یا عصب کُشی دندان

حقیقت این است که در زبان علمی دندانپزشکی اصطلاحی به نام “عصب کشی” ( چه با ضمه و چه با کسره) وجود ندارد. اصطلاح علمی و آکادمیک Root Canal Therapy (درمان کانال ریشه) است که اختصارا RCT نامیده می شود.حتی اصطلاح “اندو” برای درمان کامل ریشه اصطلاح صحیحی نیست. عبارت صحیح “درمان اندودونتیک” است که باز هم RCTنسبت به آن اصطلاح دقیق تر و صحیح تری است.

دندانپزشکان باید سعی کنند که در صحبت با بیماران از ترمینولوژی درست استفاده کنند. جا افتادن صحیح ترمینولوژی در بلند مدت امکان پذیر است و مزایای زیادی برای حرفه دارد و می تواند به از بین بردن بسیاری از برداشت های نادرست و شبهات بیماران کمک کند.مثلن اگر اصطلاح “درمان کانال ریشه” به جای عصب کشی در بین بیماران ما جابیفتد،راحت تر می توانیم علت طول کشیدن مدت درمان و همچنین درد های بعد از درمان ریشه را به آن ها توضیح بدهیم.

حتما بخوانید:

درمان دندان درد با لیمو

در هر صورت چه دلمان بخواهد و چه نخواهد اصطلاح “عصب کشی” در بین بیماران و حتی دندانپزشکان رواج دارد.

ولی عصب کُشی دندان درست تر است یا عصب کِشی؟

عصب کِشی یا عصب کُشی دندان ؟ با چند استدلال می تواند استناد کرد که “عصب کِشی” دندان اصطلاح صحیح تری نسبت به عصب کُشی است و بار عوامانه و غیر علمی کمتری نسبت به دومی دارد!

در یک دندان نکروز و آسمپتوماتیک منطقا ” کشتن” عصب مفهومی ندارد و ممکن است با این سوال بیمار مواجه شوید که دندان من درد ندارد پس چه طور عصبش را می کشید؟

اصطلاح “عصب کِشی ” با کمی اغماض می تواند به مفهوم “پاکسازی”(Cleaning) به کار رود که یکی از مراحل درمان علمی کانال ریشه است.البته در این مرحله علاوه بر اعصاب،عروق خونی،لنفی و تمام اجزای پالپی به همراه عاج عفونی خارج می شوند.

البته تاکید میشود که دندان پزشکان باید سعی کنند که از اصطلاحات علمی و صحیح ( مانند درمان کانال ریشه) استفاده کنیم و همین اصطلاحات را هم بین بیماران جا بیاندازیم اما در استفاده از دو اصطلاح غلط رایج هم بهتر است اصطلاحی را که کمتر غلط تر است برگزینیم!

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

عفونت دندان در بارداری

بارداری برای بسیاری از مادران با تغییرات ناخواسته و ناخوشایندی همراه است. عفونت دندان در بارداری یکی از این عوارض است. مادران باردار با اطلاع از موارد خطر و راهکارهای درمان عفونت دندان، می­توانند این دوران را به خوبی سپری کنند. در این مقاله از سری مقالات آموزشی کلینیک خمیر دندان اکتیدنت، علتهای پوسیدگی و عفونت دندان، و مهم­ترین سوالات راجع به درمان عفونت دندان در بارداری، بررسی می­ شوند.

عفونت دندان در بارداری

دوران نه ماهه بارداری، به یادماندنی ترین دوران زندگی همه زنان است. اکثر زنان در طول بارداری خود، سعی می¬کنند با انتخاب رفتارهای سالم و رژیم غذایی مناسب سلامتی خود و فرزند در حال رشدشان را تضمین کنند. اما دگرگونی سریع بدن مادر و تغییرات هورمونی، منجر به برخی عوارض ناخواسته می شود که عفونت دندان در بارداری یکی از آنهاست.

در این مقاله به بررسی مشکلات دهان و دندان در بارداری پرداخته و راهکارهای درمان آن را مرور می کنیم.

علت عفونت دندان در بارداری

عفونت دندان در بارداری
عفونت دندان در بارداری

تغییرات هورمونی

بدن مادران، در دوران بارداری به سرعت دستخوش تحولات و تغییرات اساسی می¬شود. تغییرات هورمونی، یکی از عمده¬ترین تغییرات جسمی دوران بارداری است.

این تغییر در میزان ترشح هورمون ها، در برخی موارد، موجب کاهش بزاق دهان می شود. کاهش ترشح بزاق در دهان، به معنی شستشوی کمتر دندان ها و شکل گیری راحت تر پلاک باکتریایی است.

همان طور که می دانید، پلاک باکتریایی، عامل اصلی پوسیدگی دندان و عفونت ناشی از آن است.

تهوع و استفراغ ناشی از بارداری

تهوع و استفراغ یکی از عوارض ناخواسته در هفته های اول بارداری است. هنگام استفراغ، مواد غذایی درون معده به همراه مقدار زیادی اسید وارد فضای دهان می شوند.
اگر پس از این وضعیت، دهان و دندان ها به خوبی آبکشی نشوند، اسید معده واردشده به دهان، مینای دندان ها را تضعیف کرده و زمینه را برای پوسیدگی و عفونت دندان مساعد می کند. اگر پس از استفراغ، قصد دارید مسواک بزنید، لازم است پس از آبکشی دندان ها مقداری صبر کنید تا اسید موجود در دهان، از بین برود.

ویار و مصرف مواد غذایی خاص

اگر مادر باردار به مصرف مواد غذایی با قند یا نشاسته بالا، تمایل داشته باشد، خطر ابتلا به پوسیدگی و عفونت دندان، افزایش می یابد.

آیا لازم است به دندانپزشک اطلاع دهم باردار هستم؟

بله! حتی اگر مشکوک به بارداری هستید، حتما جریان را با دندانپزشک در میان بگذارید.

ممکن است دندانپزشک برای سلامتی بیشتر مادر و جنین، برخی اعمال دندانپزشکی غیر ضروری را به بعد از زایمان موکول کند. همچنین دندانپزشک برای کنترل عفونت دندان در بارداری، داروهای متفاوتی را تجویز می کند.

آیا مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دندان در بارداری مضر است؟

بهتر است تا حد امکان با رعایت بهداشت دهان، از تشکیل پلاک و عفونت دندان ها پیشگیری کنید. اما اگر دچار عفونت دندان شدید، به هیچ عنوان درمان را به تعویق نینداخته و به دندانپزشک مراجعه کنید.

نیازی به نگرانی نیست! دندانپزشک برای درمان آبسه دندان در بارداری، کنترل و درمان عفونت، از داروهای آنتی بیوتیک بی خطر استفاده می کند. پنی سیلین، آموکسی سیلین و سفالوسپورین ها (مانند سفالکسین) گزینه های بی خطر برای درمان عفونت و چرک دندان در بارداری هستند.

حتما بخوانید:

آنچه باید در مورد تبخال و آفت دهان بدانید

در دوران بارداری از مصرف تتراسیکلین خودداری کنید. چرا که باعث بدرنگ شدن دندان-های کودک خواهدشد.

لازم است پیش از مصرف هر نوع دارو و آنتی بیوتیک در دوران بارداری، راهنمای مصرف و موارد منع مصرف آن را مطالعه کنید.

آیا عکس برداری دندان (ایکس ری ) در بارداری مضر است؟

عکس برداری از دندان در دوران بارداری، خطری را متوجه جنین نمی کند. هرچند لازم است برای حفاظت بیشتر از جنین، به کارکنان عکس برداری، اطلاع دهید که باردار هستید.
پرتوهای متصاعد شده از دستگاه عکس برداری، بسیار ضعیف هستند و به همین دلیل جایی برای نگرانی وجود ندارد. با این حال، اپراتور دستگاه، گردن، سینه و شکم شما را با پیشبند مخصوص سربی می پوشاند تا سیستم تولید مثل از دریافت اشعه، مصون بماند.

آیا کشیدن دندان در بارداری ضرر دارد؟

کشیدن دندان به خودی خود، ضرری را متوجه جنین نخواهدکرد. آنچه موجب نگرانی مادران باردار است، نوع داروی بی حسی مورد استفاده برای کشیدن و پر کردن دندان در بارداری است.

انجمن دندانپزشکان آمریکا، طی مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ بر روی گروهی از مادران باردار، دریافتند تزریق داروی بی حسی برای اعمال دندانپزشکی، خطر خاصی را متوجه جنین نخواهدکرد.

داروهای متداول بی حسی مانند bupivacaine، lidocaine و mepivacaine برای مادران باردار و جنین بی خطر هستند. در هرصورت توصیه می شود، حتما به دندانپزشک اطلاع دهید باردار هستید، زیرا در صورتی که لازم باشد، برای بی حسی از داروهای قوی تری استفاده شود، دندانپزشک باید با پزشک مخصوص زنان مشورت کند.

درمان عفونت دندان در بارداری با طب سنتی

نمک

برای درمان خانگی عفونت دندان در بارداری، می توانید از روش هایی همچون مسواک زدن با نمک و دهانشویه آب نمک کمک بگیرید. نمک به دلیل خاصیت گندزدایی و آنتی باکتریال قوی، می¬تواند عفونت¬های جزئی را به خوبی درمان کند.

سیر

سیر از گذشته های دور، به عنوان یک داروی ضدعفونی کننده قوی، به  کار می رفته است. برای درمان عفونت دندان در بارداری با طب سنتی، می¬توانید سیر رنده شده تازه را روی دندان عفونی قرار دهید و دوبار در روز این کار را تکرار کنید.

هشدار:

بهتر است درمان عفونت را به تعویق نینداخته و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که باقی ماندن عفونت در بدن می تواند خطرات جدی و مرگباری را به دنبال داشته باشد.

آیا دندان درد در بارداری و جنسیت جنین ارتباطی دارند؟

برخی مردم تصور می کنند در صورت پسر بودن جنین، ممکن است برای مادر، دندان درد اتفاق بیفتد!

ما برای اثبات این ادعا، هیچ مدرک علمی و معتبری نیافتیم. مطمئن ترین راه برای تعیین جنسیت جنین، انجام سونوگرافی در سه ماهه دوم باردرای است.

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

درمان-خون-ریزی-لثه

روش های درمان خون ریزی لثه ، خونریزی لثه مشکلی بسیار رایج است و می­تواند ناشی از دلایل گوناگونی باشد. انتخاب مسواک غیر استاندارد، تغییر سبک مسواک زدن و نخ کشیدن، مشکلات لثه در بارداری و برخی بیماری­های خاص می­توانند منجر به خونریزی مکرر لثه شوند. در این مقاله از کلینیکخمیر دندان اکتیدنت ، روش­های درمان خونریزی لثه و علل پیدایش این مشکل بررسی خواهدشد.

خونریزی لثه

خون ریزی لثه دندان، مشکلی تکرارشونده و بسیار رایج است. خونریزی لثه ممکن است به دلایل ساده ­ای مانند زبری برس مسواک اتفاق افتاده و یا نشان­دهنده برخی مشکلات و بیماری­های جدی­تر باشد.

در این مقاله به بررسی دلایل و روش های درمان خون ریزی لثه دندان می­پردازیم.

دلیل خونریزی لثه

زبری مسواک

معمولا علت خون ریزی لثه هنگام مسواک زدن، به دلیل زبری برس مسواک یا فشار آوردن بیش از حد به لثه، هنگام مسواک زدن است.

استفاده از مسواک نامناسب و غیر استاندارد نیز می­تواند لثه را تحریک کرده و موجب ناراحتی و خونریزی آن شود.

نخ دندان

اگر به تازگی شروع به استفاده از نخ دندان کرده و یا به روش جدیدی از نخ دندان استفاده می­کنید، ممکن است هنگام نخ کشیدن دچار خونریزی لثه شوید. همچنین اگر از نخ دندانی با برند جدید استفاده می­کنید، ممکن است لثه شما به آن عادت نداشته و مقداری خونریزی کند.

بیماری لثه یا Gingivitis

در برخی موارد، خونریزی لثه نشانه بیماری التهابی لثه یا Gingivitis  است. تشکیل پلاک باکتریایی در مرز لثه و دندان، موجب التهاب عفونی لثه شده و باعث می­شود تا لثه با کوچکترین فشار یا تحریک، دچار خونریزی شود.

خونریزی هنگام مسواک زدن، ورم، قرمزی و احساس ناراحتی در لثه، از علائم بیماری جینجیویتیس هستند. با رعایت بهداشت دهانی شایسته، دوبار مسواک در روز، نخ کشیدن و استفاده از دهانشویه آب­نمک، می­توانید این مشکل را رفع کنید.

تحلیل لثه periodontitis

در صورتی که مشکل عفونت و التهاب لثه را به موقع درمان نکنید ممکن است به بیماری پریودنتال یا پریودنتیت مبتلا شوید. اگر لثه شما به راحتی خونریزی می­کند، ممکن است به این مشکل مبتلا شده­باشید.

بیماری پریودنتال لثه، موجب آسیب جدی به بافت لثه شده و حمایت لثه از اطراف دندان را کاهش می­دهد. در موارد جدی این بیماری، پس از تحلیل­رفتگی لثه­، دندان­ها دچار لقی و سستی شده و حتی ممکن است از جای خود خارج شوند.

خونریزی مکرر لثه، سرخی، ورم و التهاب لثه، لقی دندان­ها، بوی بد دهان، احساس طعم ناخوشایند در دهان و تغییر موقعیت دندان­ها هنگام گاز زدن خوراکی­ها، از علائم بیماری پرودنتال لثه هستند.

بیماری پریودنتال لثه، یک وضعیت جدی است و اگر به سرعت درمان نشود، باعث می­شود تا تعدادی از دندان­ها از دست بروند.

عفونت و خونریزی لثه در بارداری

  • تغییرات هورمونی در بارداری، یکی از دلایل التهاب و خونریزی لثه است. تغییرات هورمونی در طول بارداری باعث می­­شود تا جریان خون به همه غشاهای مخاطی راه یافته و لثه به راحتی خونریزی کند.
  • تغییرات هورمونی به روش­های دیگری نیز موجب خونریزی لثه در بارداری می­شوند. این تغییرات ممکن است ترشح بزاق را کم کرده و به این وسیله سبب شکل ­­گیری پلاک باکتریایی روی سطح دندان­ها شود. زیرا بزاق، شوینده طبیعی دندان­هاست و به طور دائم سطح دندان­ها را شستشو می­دهد. تشکیل پلاک در نزدیکی لثه­ها موجب عفونت و خونریزی آنها خواهدشد.
  • تهوع و استفراغ صبحگاهی در بارداری نیز، اسید معده را وارد فضای دهان کرده و ممکن است باعث تحریک لثه­ها شود. برای جلوگیری از این مشکل پس از استفراغ، دهان را به خوبی آبکشی نمایید.

حتما بخوانید:

عصب کِشی یا عصب کُشی دندان ؟

لوازم دندانپزشکی با سایز نامناسب

اگر در حال طی کردن دوره ارتودنسی هستید، یا از دندان مصنوعی استفاده می­کنید، ممکن است لثه شما به این لوازم دندانپزشکی حساسیت نشان داده و دچار درد، ورم یا خونریزی شود. معمولا این مشکل پس از چند روز به خودی خود برطرف می­شود؛ اما اگر مشکل این لوازم، اندازه نامناسب یا جنس مواد به کار رفته در آنها باشد، ناراحتی لثه ادامه پیدا خواهدکرد.

برای درمان خونریزی لثه در طول درمان ارتودنسی، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

بیماری­های خاص

نتایج تحقیقات نشان داده­است خونریزی لثه و سرطان خون یا لوکمیا، با یکدیگر مرتبط هستند. همچنین بیماری­هایی مانند ترومبوسیتوپنیا (مشکل در انعقاد خون)، دیابت و هموفیلی نیز از جمله بیماری­های خاص هستند که می­توانند در برخی موارد منجر به خونریزی لثه شوند.

روش های درمان خون ریزی لثه

 کمبود کدام ویتامین باعث خونریزی لثه میشود ؟

کمبود ویتامین C

کمبود-ویتامین
روش های درمان خون ریزی لثه

بیماری اسکوروی Scurvy  بر اثر کمبود ویتامین C ایجاد شده و عوارض شدیدی را در بدن پدید می­آورد. آنمی یا کم­خونی،  ضعف عمومی، خونریزی زیر جلدی، ورم و خونریزی لثه از جمله عوارض کمبود شدید ویتامین C هستند.

کمبود ویتامین K

ویتامین K، هنگام خونریزی به بدن شما کمک می­کند تا با تشکیل لخته در محل خونریزی، به آن پایان دهد. کمبود ویتامین K یا مشکل در جذب ویتامین  Kمی­تواند یکی از دلایل خونریزی لثه باشد.

درمان خون ریزی لثه

اگر خونریزی لثه، ناشی از بیماری­های خاص و عوارض داروها نباشد، رعایت کامل بهداشت دهان و دندان، تنها راه درمان خونریزی لثه و بوی بد دهان است. برای رعایت کامل بهداشت دهان، بهتر است پس از هروعده غذایی  مسواک زده و دندان­ها را نخ بکشید. همچنین استفاده متناوب از دهانشویه خانگی (مانند آب نمک) به ضدعفونی کردن فضای داخلی دهان و نابودی باکتری­ها کمک می­کند.

هشدار

گرچه رعایت بهداشت دهان و دندان، امری ضروری است، اما استفاده بیش از حد از دهانشویه­ها و خمیردندان­های صنعتی، مواد شیمیایی و مضر ناسازگار با بافت­های بدن را وارد آن کرده و می­تواند عوارض خطرناکی به دنبال داشته­باشد.

روش های درمان خون ریزی لثه

برای درمان فوری خونریزی لثه می­توانید یک یا چند مورد از روش­های زیر را انتخاب کنید:

  • سیگار نکشید! سیگار یکی از علت­های اصلی پیدایش بیماری لثه است و به روش­های گوناگونی بر سلامتی عمومی بدن و خصوصا سلامت دهان و لثه تأثیر می­گذارد.
  • ویتامین C مصرف کنید. اگر دلیل خونریزی لثه شما، کمبود ویتامین C است. با مشورت پزشک از مکمل­های ویتامین استفاده کنید تا این کمبود جبران شود.
  • مکمل ویتامین K می­تواند به مشکلات انعقاد خون کمک کرده و از خونریزی طولانی لثه جلوگیری کند. پیش از مصرف هرنوع مکمل بهتر است با پزشک مشورت کنید.
  • برای توقف فوری خونریزی لثه، بهتر است ناحیه مورد نظر را با آب بسیار سرد آبکشی کنید و یا از کمپرس یخ استفاده نمایید.
  • چای سبز می­تواند لثه ­ها را تقویت کرده و از خونریزی آنها جلوگیری کند. چای سبز به دلیل داشتن کاتچین، با خاصیت آنتی اکسیدان، می­تواند تحلیل­رفتگی لثه­ها را درمان کند.
  • آبکشی دهان با محلول آب نمک، باکتری­های عامل پوسیدگی و مولد پلاک را از بین برده و سلامت لثه­ها را به همراه خواهدداشت. همچنین مسواک زدن با نمک، به نابودی بیشتر باکتری­ها و پلاک دندان کمک می­کند.
  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

باندینگ دندان چیست؟ باندینگ دندان ، روشی است که طی آن از یک ماده  به نام رزین با رنگ دندان که یک ماده پلاستیکی با دوام است استفاده می شود. این ماده با نور مخصوصی سخت می شود که در نهایت مواد را به دندان متصل می کند تا لبخند فرد را زیبا کند.

باندینگ دندان چیست؟

باندینگ دندان یکی از روشهای دندانپزشکی زیبایی است، که به وسیله مواد رزین ، نواقص دندان برطرف شده و ترمیمی همرنگ دندان صورت می گیرد. چرا که رزین متناسب با رنگ دندان های بیمار انتخاب شده و دندانپزشک آن را بر روی دندان بیمار قرار می دهد.

در روش باندینگ دندان نیازی به آماده‌سازی دندان‌ها نیست یا مقدار آماده‌سازی دندان‌ها به این منظور ناچیز است. به همین خاطر به جز مواردی که از کامپوزیت برای پر کردن پوسیدگی دندان استفاده می‌شود، اغلب نیازی به استفاده از مواد بی‌حسی به این منظور نخواهید داشت. به این ترتیب پس از بررسی رنگ دندان‌های شما، به دقت کامپوزیت‌های همرنگ دندان برای ترمیم انتخاب می‌شود.

کاربرد باندینگ:

  • ترمیم پوسیدگی دندان
  • ترمیم ترک‌خوردگی و شکستگی دندان
  • ترمیم تغییر رنگ دندان‌ها
  • بستن فاصله و شکاف بین دندان‌ها
  • بلندتر کردن طول دندان
  • تغییر ظاهر دندان‌ها
  • جایگزین مناسب برای دندان‌های پرشده با مواد آمالگام
  • حفاظت بخشی از ریشه دندان که به دلیل تحلیل لثه بیرون زده است.

انواع باندینگ

امروزه دو نوع مختلف باندینگ دندان وجود دارد که عبارت است از باندینگ کامپوزیت مستقیم و باندینگ کامپوزیت چسبنده.

باندینگ کامپوزیت مستقیم

باندینگ کامپوزیت مستقیم درمانی ست که در آن از کامپوزیت‌های به رنگ دندان (سفید یا به رنگ طبیعی دندان‌ها) برای پر کردن پوسیدگی، ترمیم تراشیدگی یا ترک‌خوردگی، پوشاندن فاصله بین دندان‌ها و نیز ترمیم لبه‌های دچار خوردگی دندان‌ها استفاده می شود. در این حالت مواد کامپوزیت به‌طور مستقیم بر روی دندان قرار گرفته و با حداقل سطح تهاجم، طرح لبخند بیمار اصلاح می‌شود. در اصطلاح تخصصی به این روش ترمیم باندینگ مستقیم دندان گفته می‌شود، ولی در اکثر موارد به آن به اختصار باندینگ می‌گویند.

حتما بخوانید:

تاج گذاشتن روی دندان چیست؟

باندینگ کامپوزیت چسبنده

در این نوع باندینگ برخلاف کامپوزیت مستقیم، ترمیم دندان به یک دندان متصل می‌شود. این روش معمولاً برای اهداف زیبایی همراه با روکش دندان، لمینت دندان، بریج، و اینله و آنله مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب دندانپزشک پس از انتخاب رنگ مناسب باندینگ، سطح دندان را با استفاده از یک محلول اسیدی مناسب کمی زبر کرده و محلول رزین کامپوزیت را بر روی دندان‌ها قرار می دهد. و با حالت دادن محلول بر روی دندان آن را به شکل دلخواه در می آورد. در ادامه این مواد با استفاده از پرتو مخصوص سفت شده و این فرآیند تا زمانی تکرار می‌شود که پرکردگی یا ونیر کامپوزیت ظاهر نهایی دلخواه را پیدا کند. دندانپزشک در نهایت این مواد را صیقل می‌زند تا ظاهر آن با سطح بقیه دندان‌ها هماهنگ و طبیعی به نظر برسد.

مزایای باندینگ باندینگ دندان چیست؟

باندینگ دندان

• کم هزینه بودن درمان
• انجام درمان تنها در یک جلسه ی درمانی
• حفاظت از مینای دندان
• قابلیت ترمیم پذیری
• عدم نیاز به داروی بی حسی

معایب باندینگ دندان چیست؟

• رنگ پذیری بیشتر نسبت به دیگر درمان های زیبایی دندان
• طول عمر کمتر نسبت به دیگر درمان های زیبایی دندان
• آسیب پذیری بیشتر نسبت به دیگر درمان های زیبایی دندان

مدت زمان انجام باندینگ دندان

باندینگ یک دندان به‌طور عادی در طول یک جلسه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه‌ای در مطب دندانپزشک انجام می‌شود. این شرایط در حالی است که باندینگ چند دندان به مدت درمان طولانی‌تر نیاز داشته و ممکن است. برای آن چند جلسه درمان بر روی بیمار انجام شود.

طول عمر باندینگ دندان

طول عمر مواد باندینگ بستگی به میزان مراقبت و رعایت بهداشت دهانی شما دارد. با این وجود در بهترین شرایط طول مدت دوام و ماندگاری باندینگ دندان معمولاً ۵ تا ۱۰ سال است. احتمالاً پس از این مدت لازم است باندینگ دندان ترمیم و یا جایگزین شود.

  • مجید پورسادات
  • ۰
  • ۰

مسواک و نخ دندان برای حفظ سلامتی دهان و دندان شما ضروری هستند اما محصولی که شما استفاده می کنید بر نتایج تاثیر زیادی خواهد داشت. اگر نگران التهاب لثه  و یا بیماری پریودنتال هستید بهتر است بدانید که استفاده از خمیر دندان مناسب لثه در رفع این نگرانی موثر است.

دهان میزبان انواع باکتری هاست، که این باکتری ها با وجود اینکه به صورت طبیعی در آنجا زندگی می کنند اما در صورتیکه به آنها اجازه تکثیر دهید، مشکلات بسیاری برای شما ایجاد خواهند کرد. این باکتری ها تجمیع شده و ماده سفید و چسبنده­ ای را تشکیل خواهند داد که ما آن را به عنوان پلاک می شناسیم. اگر پلاک به طور مرتب از روی دندان شسته نشود، تبدیل به تارتار می شود.

تجمع تارتار (پلاک و باکتری موجب التهاب) منجربه عفونت و در نهایت عقب نشینی لثه می شود. با گسترش عفونت، لثه، استخوان و بافت همبند محافظ دندان آسیب دیده و چنانچه تحت درمان قرار نگیرد موجب فرسایش لثه می شود تا جایی که ریسک افتادن دندان را افزایش می دهد.

مسواک زدن چگونه به سلامت لثه ها کمک می کند
مسواک و نخ دندان نه تنها به سالم ماندن دندان های شما کمک می کند، بلکه بهترین راه جهت پیشگیری از بیماری های لثه است. مسواک زدن باعث تمیز شدن پلاک از سطح دندان و زیر خط لثه می شود. نخ دندان، پلاک و ذرات غذا را از بین دندان ها خارج کرده و از پایین خط لثه، جایی که مسواک نمی تواند به راحتی به آن دست یابد، محافظت می کند.

در زمان مسواک زدن شما لَثه های خود را نیز ماساژ داده و گردش خون مناسب به این بافت حیاتی را تسهیل می کنید. به همین دلیل است که در ترکیبات خمیردندان هایی مانند خمیردندان مریدنت، موادی مانند تری کلوزان وجود دارد که تجمع باکتری ها را کاهش داده و با حرکت مسواک در سطح دهان به سلامت لثه های شما کمک می کند.

ترکیباتی که این کار را ممکن می سازند:
با وجود اینکه مسواک زدن با هر خمیر دندانی به ماساژ دادن لثه و حفظ سلامتی آن منجر می شود اما بهترین خمیر دندان برای لثه، خمیردندانیست که ترکیبات آن در راستای پیشگیری از التهاب و بیماری های لثه در نظر گرفته شده باشند. یکی از این ترکیبات تری کلوزان می باشد که در بالا به آن اشاره شد. یکی از مهم ترین ترکیبات برای حفظ سلامت کلی دهان و دندان شما فلوراید است. این ماده معدنی به منظورپیشگیری از پوسیدگی به خمیردندان اضافه می شود و می تواند حتی مراحل اولیه پوسیدگی را نیز معکوس کند. در نهایت، تمیز و بدون پوسیدگی نگه داشتن دندان و لثه، به پیشگیری از التهاب لثه های شما کمک می کند.

ماده ای که به طور خاص احتمال التهاب و بیماری های لثه را محدود می کند، تری کلوزان، یک ماده آنتی باکتریال است. مطالعات نشان داده که تری کلوزان رشد باکتری های مولد پلاک را متوقف می کند.

با رعایت بهداشت دهان و دندان با استفاده از خمیردندان مناسب لثه، حاوی تری کلوزان و فلوراید، میتوانید از سلامت لثه های خود اطمینان حاصل کنید.

  • مجید پورسادات