خمیردندان

خمیر دندان طبیعی ، خمیر دندان روزانه ، خمیر دندان سفید کننده

خمیردندان

خمیر دندان طبیعی ، خمیر دندان روزانه ، خمیر دندان سفید کننده

  • ۰
  • ۰

درمان دندان درد با لیمو : دندان­ درد هنگامی اتفاق می­افتد که یک محرک (مانند گرما، سرما، ضربه، التهاب یا عفونت) اعصاب دندان را تحریک کرده و موجب احساس درد در دندان می­شود. ممکن است گاهی دندان درد موقتی و خفیف بوده، و گاهی نیز بسیار شدید و غیرقابل­تحمل باشد.

دندان درد چیست؟

درمان دندان در با لیمو

در هرصورت بسیار مهم است که هنگام بروز دندان، منشأ درد را تشخیص داده تا اقدامات درمانی لازم، انجام شود.

علت دندان درد چیست؟ و چه عواملی درد دندان را تحریک می­کند؟

مینای دندان و پس از آن عاج دندان، وظیفه حفاظت از ریشه و اعصاب دندان را برعهده دارند. اگر به هر دلیلی این لایه ­های محافظ، دچار آسیب شده یا ضعیف شوند، اعصاب دندان به­سرعت تحریک شده و احساس به­ وجود می­آید.

تسکین دندان درد با لیمو

موارد زیر از مهم­ترین علت­های دندان­ دردبه شمار می­روند:

تماس با سرما یا گرما

هنگامی که پوسیدگی دندان پیشرفت کرده و مینای دندان را از بین می­برد، باکتری­ های عامل پوسیدگی به عاج دندان نفوذ می­کنند. عاج دندان، مکانی است که به اعصاب دندان متصل است. بنابراین با آغاز فرسایش عاج، دندان نسبت به محرک­ هایی مانند سرما و گرما، حساس شده و احساس درد پدیدار می­شود.

تحلیل رفتگی لثه

لثه ­ها علاوه بر محکم نگه داشتن دندان­ها، از ریشه دندان نیز محافظت می­کنند. با افزایش سن، ممکن است لثه ­ها ضعیف شده و دچار تحلیل رفتگی شوند. بر اثر تحلیل لثه، ریشه دندان لایه حفاظتی خود را از دست داده و در معرض انواع مشکلات و حساسیت­ها قرار می­گیرد. درد دندان، یکی از عوارض تحلیل لثه است.

فرسایش مینای دندان  و پوسیدگی

پوسیدگی دندان، عامل اصلی فرسایش مینا است. همان­طور که گفته­ شد، با فرسایش مینا، عاج دندان که حاوی تعدادی اعصاب است، در تماس با محرک­هایی نظیر سرما، گرما و فشار، تحریک شده و درد دندان را به­ وجود می­آورد.

آبسه دندان

آبسه یا تورم عفونی ریشه دندان، یکی از دلایل درد دندان است. هنگامی که پوسیدگی پیشرفت کرده و به ریشه دندان می­رسد، عفونت ایجاد شده، موجب التهاب، ورم و احساس درد شدید، در دندان و فک خواهدشد.

سایر دلایل درد دندان

ممکن است موارد دیگری مانند شکستگی یا ترک­ خوردگی دندان، عادت دندان­ قروچه،  عفونت دندان، جراحی دندان و بلیچینگ نیز موجب حساسیت دندان و احساس درد در ناحیه فک و دندانها شوند.

آیا می­توان دندان درد را در خانه درمان کرد؟

خیر! توصیه می­شود در صورت بروز دندان­ درد شدید، در اسرع وقت به دندان­پزشک مراجعه کنید. دندان ­دردهایی با منشأ عفونی، برای درمان به جراحی دندان و عصب­ کشی نیاز دارند. بی­توجهی و سهل ­انگاری در مورد درمان هر نوع عفونت، خطر گسترش عفونت به سایر اعضا و حتی شوک سپتیک (با خطر مرگ) را به دنبال خواهد داشت. بنابراین بسیار ضروری است برای درمان دردهای عفونی پیش از هرکار به پزشک متخصص مراجعه شود.

درمان فوری خانگی برای رفع دندان درد شدید در منزل

درمان دندان درد تنها با رفع منشأ درد صورت می­پذیرد؛ اما می­توان برای رهایی از درد شدید و آزاردهنده، از برخی روش­های خانگی کمک گرفت.

حتما بخوانید:

سیلانت‌های دندانی چه هستند و موارد استفاده از آن‎‌ها به چه صورت است؟

درد دندان گاهی چنان شدید است که فرد را از زندگی روزمره و حتی خواب بازمی­دارد، در چنین شرایطی می­توان از برخی گیاهان، ادویه­ جات و میوه­ها به عنوان مسکن طبیعی درد دندان، استفاده کرد تا درد، موقتا آرام گیرد.

سریع­ترین راه خلاصی از درد دندان، (تا زمان مراجعه به پزشک) استفاده از داروهای مسکن (مانند پروفن) و روش­های خانگی است.

در این قسمت تعدادی از این روش­های خانگی را ذکر می­کنیم:

  • مقداری روغن میخک را روی پنبه بهداشتی ریخته و روی دندان دردناک قرار دهید. به مدت چند دقیقه پنبه را روی دندان فشار دهید. (مراقب باشید، زیرا میخک می­تواند موجب سوختگی لثه شود)
  • یک حبه سیر را با دندان درناک بجوید.
  • روی دندان دردناک یک برش تازه پیاز قرار دهید.
  • یک برش تازه لیموترش را با دندان دردناک گاز بگیرید و سعی کنید سوزش آن را تحمل کنید.
  • ورزش و تحرک زیاد موجب ترشح اندورفین شده که یک تسکین­ دهنده درد طبیعی است. پیاده ­روی سریع می­تواند بسیار کمک­ کننده باشد.

 آیا ویتامین ث یا اسید سیتریک برای دندان مفید است؟

سالهاست که ویتامین C به عنوان تقویت­ کننده سیستم ایمنی شناخته شده­ است. همچنین ویتامین C می­تواند بافت نرم دهان و لثه­ها را تقویت کرده و لثه را در برابر تحلیل­ رفتگی مقاوم کند. در مواردی که لثه­ ها ضعیف شده و دندان­ها در جای خود سست هستند، می­توان با مشورت پزشک از مکمل ویتامین سی استفاده کرد.

البته لازم به ذکر است ویتامین سی، دارای خاصیت اسیدی است و به همین دلیل تماس مداوم این ماده با دندان، به دلیل ویژگی خورندگی اسید،  به مینای دندان آسیب رسانده و آن را ضعیف و نازک می­کند.

درمان دندان درد با لیمو 

یکی از راه های درمان دندان در با لیمو می باشد. استفاده از برش لیموترش، برای درمان دندان ­درد، یکی از راه­ های خانگی برای تسکین موقت درد دندان است. البته در صورتی می­توان از این روش استفاده کرد که درد بسیار شدید نباشد.

بایستی توجه کرد که برای رفع دندان­درد نمی­توان از قرص ویتامین سی، به صورت موضعی (روی دندان) استفاده نمود. چرا که به مینای دندان صدمه می­زند و موجب پوسیدگی­های بیشتر می­شود.

خوردن آبلیمو به صورت ناشتا،خوب یا بد؟

ترکیب آب­گرم و آب لیمو ترش تازه، و نوشیدن آن با معده خالی، می­تواند سیستم گوارش را تقویت کرده و عمل هضم غذا را آسان­تر کند.

همچنین نوشیدن ترکیب آب گرم و لیموترش، سوخت­ و ساز بدن را افزایش می­دهد. بنابراین افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می­توانند از این روش بهره­ مند شوند.

تنظیم تعادل اسیدیته محیط داخلی بدن از دیگر مزایای نوشیدن آب­گرم و لیموترش، به صورت ناشتا است. بهتر است لیموترش با آب گرم ترکیب شود، چرا که خاصیت اسیدی آن در بعضی موارد موجب تحریک معده خواهدشد.

  • ۹۹/۰۸/۱۰
  • مجید پورسادات

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی