خمیردندان

خمیر دندان طبیعی ، خمیر دندان روزانه ، خمیر دندان سفید کننده

خمیردندان

خمیر دندان طبیعی ، خمیر دندان روزانه ، خمیر دندان سفید کننده

  • ۰
  • ۰

نگهداری درست از دندان‌ها و تأمین سلامتی و بهداشت آنها، به رعایت موارد بسیاری نیاز دارد. در میان این موارد، تأثیر تغذیه در سلامت دهان و دندان بسیار چشمگیر است.

مصرف مداوم برخی مواد غذایی می­توانند موجب تغییر رنگ، ایجاد پلاک، خرابی و پوسیدگی دندان­ها شوند، که در کلینیک اکتیدنت به بررسی تأثیر تغذیه در رشد دندان­های کودکان و سلامت دندان­های بزرگسالان خواهیم پرداخت.

نقش تغذیه در تکامل دندان

نوع تغذیه کودک، تأثیر مستقیمی بر رشد دندان­های کودک و سلامت آنها دارد. رژیم غذایی کودک، باید به گونه­ ای تنظیم شود که حاوی ویتامین­های ضروری برای رشد استخوان­های بدن آنان باشد. در صورتی که کودکان ویتامین­ها و مواد مغذی برای رشد استخوان­ها را به اندازه کافی دریافت کنند، رشد دندان های آنان نیز، مطلوب خواهد بود. (در ادامه مطلب به بررسی ویتامین­های ضروری برای سلامت دندان­ها خواهیم پرداخت)

فارغ از موضوع رشد دندان کودکان، مسأله نگهداری از دندان آنها نیز اهمیت به­ سزایی دارد. برای نگهداری از دندان کودکان، باید مسواک زدن را از بدو رویش دندان­ها آغاز کنید.

چه مواد غذایی برای دندان کودکان مضر است؟

رژیم غذایی پر کربوهیدرات، پرنشاسته و پر قند­وشکر، می­تواند باعث پوسیدگی دندان کودکان شود. همچنین ضروری است که کودک، پس از مصرف خوراکی­های جویدنی چسبنده، مانند پاستیل، کارامل،کشمش، میوه ­های خشک،گرانولابارها، کوکی­ ها و شیره­ های شیرین، به سرعت دندان­های خود را مسواک بزند و در غیر این صورت، از مصرف چنین خوراکی­ هایی اجتناب کند.

هنگامی که مواد غذایی چسبناک، به سطح دندان­، می­چسبند، بزاق، به دلیل چسبندگی بیش از حد این مواد، قادر نیست آنها را از سطح دندان پاک کند. در نتیجه، باکتری­ها شروع به فعالیت کرده و دندان­ها را تخریب می­کنند.

مدت ­زمانی که این مواد غذایی روی دندان­ها باقی می­مانند، عامل تعیین کننده در سرعت پوسیدگی دندان­ هاست. به عبارتی دیگر، اگر پس از مصرف این مواد غذایی، دندانهای کودکان را مسواک بزنید و به خوبی تمیز کنید، ریسک پوسیدگی دندان­ های آنان، بسیار کمتر خواهد شد.

بهترین کار این است که انتخاب مواد غذایی سالم و درک تأثیر تغذیه در سلامت دهان و دندان را از کودکی، به فرزندان خود آموزش دهید.

چگونه می­توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد؟

رعایت بهداشت دهان و دندان­ها

مسواک زدن مکرر و نخ کشیدن، از مهم­ترین مراقبت های پیشگیرانه هستند. همان طور که مشاهده کردید، تشکیل پلاک، اولین مرحله از پوسیدگی دندان است که با رعایت بهداشت دندان، به راحتی می­توان از آن پیشگیری نمود.

داشتن رژیم غذایی سالم

داشتن رژیم غذایی سالم و عدم مصرف خوراکی­های مضر (که پیشتر ذکر شد) نقش مهمی در سلامت دهان و دندان ایفا می­کند.

مصرف آب

مصرف آب و آشامیدنی­های سالم، به میزان مناسب، موجب ترشح کافی بزاق می­شود که وظیفه شستشوی طبیعی دندان­ها بر عهده دارد. خشکی دهان که بر اثر عدم ترشح کافی بزاق، ایجاد­ می­شود، یکی از مهم­ترین دلایل پوسیدگی دندان­هاست.

حتما بخوانید:

نمک هیمالیا و سلامت دندان

تعداد دفعات مصرف مواد غذایی

تعداد دفعات مصرف مواد غذایی، در بهداشت دهان و دندان، تأثیرگذار است. بهتر است از مصرف میان وعده ­های غذایی پرتعداد پرهیز شود و دندان­ها پس از هر وعده غذایی تمیز شوند.

ظاهر مواد غذایی

شکل و ظاهر مواد غذایی نیز می­تواند در پوسیدگی دندان­ها اثرگذار باشد. همان طور که گفته شد، خوراکی­های چسبنده و جویدنی، می­توانند به سطح دندان­ها بچسبند و به تشکیل پلاک منجر شوند.

بنابراین اگر به مصرف چنین خوراکی­هایی علاقه دارید، بهتر است بلافاصله پس از مصرف، دندان­ها را مسواک بزنید؛ زیرا قوام مواد غذایی و چسبندگی آنها، به آسانی، موجب آسیب­ دیدگی دندان­ها خواهد شد.

تغییر رنگ دندان ها

تغییر رنگ دندان­ها، پس از مصرف برخی مواد غذایی رنگی (مانند پفک، نوشابه و چای) از تأثیرات فوری غذا بر دندان­هاست. برای جلوگیری از این تغییر رنگ، بهتر است مصرف مواد غذایی رنگی را محدود کرده و پس ازمصرف این خوراکی­ها مسواک بزنید.

مصرف مواد غذایی تخمیر شده

مصرف مواد غذایی تخمیر شده، مانند ماست، دوغ، می­تواند فضای دهان را اسیدی نموده و مواد معدنی مینای دندان را حل کند. به این فرآیند، فرسایش مینا گفته می­شود. این فرآیند به صورت تدریجی و در طول زمان اتفاق می­افتد.البته این مواد غذایی تخمیر شده، به لطف خاصیت اسیدی خود، می­ توانند باکتری­های مضر بدن را از بین ببرند، اما مصرف زیاد آنها به مینای دندان آسیب می­رساند.

مصرف داروی جویدنی

مصرف داروی جویدنی می­تواند ریسک فرسایش مینا را افزایش دهد. زیرا مصرف داروهای جویدنی، باعث تماس مستقیم مواد شیمیایی و دارویی، با سطح دندان­ها می­شود.

برای تقویت دندان و لثه چه بخوریم؟تاثیر تغذیه در سلامت دهان و دندان

کمبود ویتامین­ و مواد معدنی، می­تواند موجب ضعیف شدن مینای دندان شده و سرعت پوسیدگی آن را بیشتر کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم و مقوی، در کنار رعایت بهداشت، می­تواند دندان­ها را تقویت کرده و از پوسیدگی آنها جلوگیری کند.

ویتامین D، کلسیم، فسفر و ویتامین A، از مهم­ترین ویتامین­ها و مواد معدنی برای تقویت مینای دندان هستند.

همچنین رژیم غذایی سرشار از ویتامین C، آهن، کلسیم و ویتامین D، به داشتن لثه­ های سالم کمک می­کند.

مصرف آجیل و خشکبار، میوه کامل، سبزیجات، منابع پروتئینی بدون پوست و لبنیات، به میزان کافی، می­تواند این مواد مغذی را تأمین کند.

درصورتی که رژیم غذایی شما، حاوی این ویتامین­ها و مواد معدنی نیست، بهتر است با تجویز پزشک، از مکمل­های غذایی استفاده کنید.

  • ۹۹/۰۸/۰۱
  • مجید پورسادات

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی